Hoe de ‘Migrant mother’ werd geportretteerd

In een pas verschenen biografie wordt uit de doeken gedaan hoe Dorothea Lange haar portret ‘Migrant Mother’ maakte, in de VS nog steeds de bekendste foto ooit gemaakt. Bewust koos Lange ervoor slechts drie van de elf kinderen van de vrouw – de 32-jarige Florence Thompson – te laten zien en liet ze bovendien wegkijken om meer nadruk te leggen op het gezicht en op de afhankelijkheid van de kinderen.
Lange wist bij aanvang van het project Farm Security Administration – een groot aantal fotografen legde de armoede van landbouwers vast tijdens de crisis van begin jaren dertig in de VS – naar eigen zeggen niet eens het verschil tussen een muilezel en een tractor. Ze kwam net als de meeste fotografen uit een grote stad, in haar geval Hoboken, New York.

In een bespreking van het boek Dorothea Lange – A Life Beyond Limitis van Linda Gorodon in de New York Times lezen we wat er gebeurde bij het maken van de beroemde foto. Lange trof de moeder van elf kinderen – van wie vijf buitenechtelijk geboren – in het Nipomo-kamp voor erwtenplukkers. Ze leefden deels van gestolen groenten. Lange maakte een stuk of zes foto’s en plaatste de kinderen in verschillende poses. De recensent vermoedt dat Lange op de bekende foto mede slechts drie kinderen laat zien om niet het idee te laten ontstaan dat het om een familie van white trash (blank uitschot) zou gaan.

New York Times: Picturing the Depression

Dezelfde foto wordt overigens ook elders in de New York Times besproken, in het weblog van de bewonderenswaardige veelweter Erroll Morris, die een zevendelige serie The Case of the Inappropriate Alarm Clock over fotografie tijdens de Grote Depressie eindigt met het stuk The End of the World.

Zoom | Erroll Morris: The Case of the Inappropriate Alarm Clock (Part 7)