Holland Unique Photo Festival: Cash and Carry

De opening van het Holland Unique Photo Festival in het Amsterdamse Olympisch Stadion op donderdag 6 oktober werd verricht door Roy Kahmann en Erwin Olaf. Kahmann, voorzitter en curator van dit nieuwe initiatief streeft naar ‘een internationaal festival, waar in de toekomst topgallery’s, topmusea en topfotografie van topfotografen een plek zullen krijgen’. Tot dat moment van zaligheid is aangebroken heeft de organisatie mijns inziens nog een lange, lange weg te gaan.
Aan beide zijden van de ruimte van de mede-organisator, café-restaurant Vak-Zuid, zijn in de catacomben van het monumentale stadion foto’s opgehangen.
Aan de andere kant van het stadion, bij de D-ingang hangt het op zich aardige project Urguayos Campeones, een combinatie van foto’s van de jonge fotograaf Yamandu en actiefoto’s van het Uruguayaanse voetbalteam dat in 1928 in dit stadion olympisch kampioen werd.

Uit het persbericht: ‘Waar met name de verschillende nationale fotofestivals (zoals Naarden en Noorderlicht) zich richten op exposeren, zal dit festival zich meer richten op verkoop.’ Dat laatste blijkt een understatement: alles is te koop. Het evenement in het Olympisch Stadion zou ik geen festival durven noemen. Het is veeleer een overdekte fotomarkt opgeleukt met aardigheidjes als een fotografieworkshop voor kinderen, een voetbalwedstrijd (goh, waar kennen we dat van?), de onvermijdelijke forumdiscussie ‘over de toekomst van fotografie als kunst’ (verrassend!), en de al even onvermijdelijke diner- en networkingparty voor het goede doel.

De prijs voor jonge fotografen, een tweetalige publicatie in een oplage van duizend exemplaren, is lovenswaardig, maar naar mijn mening het enige zinvolle initiatief van dit onrijpe ‘festival’.

Want waar het echt om draait is dit: ‘Het Olympisch Stadion in Amsterdam als één grote fotografiegalerie van een paar duizend m2 waar honderden foto’s van vele Nederlandse topfotografen bewonderd en zelfs gekocht kunnen worden.’
De zinsnede ‘vele Nederlandse topfotografen’ is feitelijk de grootste gotspe uit de aankondiging. Op een drietal jonge fotografen en de reclamejongens en
-meisjes van Suburbia na, komen alle exposanten uit de stal van organisator Roy Kahmann, uit de Hup Gallery en Vintagephoto.nl dus. Het werk van Machiel Botman, Fons Brasser, Aernout Overbeeke, Kees Scherer en Hannes Wallrafen heeft persoonlijkheid en mag gezien worden. Maar of zij – zeker internationaal gezien – het predikaat ’topfotografen’ verdienen is te betwijfelen. De rest van de aangeboden fotografie vind ik middelmatig van kwaliteit of minder.

Ik zou willen afsluiten met een laatste citaat uit het ronkende, van veel uitroeptekens voorziene persbericht: ‘Holland Unique Photo Festival is een festival dat Amsterdam verdient.’
Wat hebben we hier allemaal fout gedaan dan?
Han Schoonhoven

• Over het complete programma van het Holland Unique Photo Festival en
de prijs voor jonge fotografen berichtten wij eerder: Drie nominé’s voor fotoboek-prijs


Hieronder de reactie van Yamandu op deze recensie.
Ook reageren? Mail PhotoQ

BESTE HAN SCHOONHOVEN
WAT KAN JIJ GOED ZEIKEN…. EN WAT WAS DAT MAKKELIJK…. GEFELICITEERD !!!! ECHTER: KOM VERDOMME NIET AAN MIJN VOETBAL WEDSTRIJD !!!!

“….. een voetbalwedstrijd (goh, waar kennen we dat van? ”

VOOR DE DUIDELIJKHEID: DE WEDSTRIJD WAS NEDERLAND URUGUAY, EEN ONDERDEEL VAN DE URUGUAYOSCAMPEONES.COM FOTO INSTALLATIE. DE LICHT BLAUWEN HEBBEN WEER GEWONNEN MET 2- 8 .

(IN 1928 MET 0 – 2 )

GROET
Y…


Hieronder de reactie van Pim Westerweel op deze recensie.
Ook reageren? Mail PhotoQ

Beste mensen van het fantastische HUP-festival,

Moedig dat jullie dit zurige commentaar, dat ik overigens vorige week al
gelezen had, doorsturen. Trek je er niets van aan, want Hollanders zijn nou
eenmaal notoire kankeraars en vooral op mensen die hun kop boven het
maaiveld uitsteken. Bij de start van FotoFestival Naarden in 1989 had ik
precies hetzelfde. Ik had gekozen voor toegankelijke fotografie omdat een
fotofestival er niet voor is gemaakt om failliet te gaan (Amsterdam 1987)
maar om de fotografie in de belangstelling te zetten voor een groot publiek.
De opzet van het HUPfestival, het verkopen van foto’s, is hopelijk een
commercieel goede aanzet geworden voor de fotografen en voor een volgend
festival.
Iedereen, die een initiatief neemt om de interesse in de fotografie te
vergroten, Noorderlicht, Breda, Naarden, etc., moet worden gesteund en
geholpen worden met goede adviezen en hulp.
Roy en jouw medewerk(st)ers, hartstikke bedankt voor het goede initiatief en
het festival dat jullie in zo’n korte tijd (3 maanden) hebben neergezet.
Ik weet uit ervaring dat dit een helse klus is die een schouderklop waard is
en positieve steun verdient.
Ik zou zeggen, “HUP, naar het volgende festival!! en laat iedereen
meewerken/denken om het nog beter te maken”.

Groet,

Pim Westerweel
Initiator FotoFestival Naarden.