Fotobureau Hollandse Hoogte voert per onmiddellijk een reorganisatie door. Daarmee hoopt het bedrijf de enorme verschuivingen in de markt voor redactionele en commerciële fotografie de baas te worden aldus een persbericht van HH: ‘De reorganisatie gaat helaas gepaard met het verlies van arbeidskrachten. Van vier medewerkers worden de contracten niet verlengd, terwijl er twee daadwerkelijk worden ontslagen. Het aantal medewerkers gaat daarmee van 30 naar 24.’
Het bericht vervolgt:
Gedurende het hele jaar 2008 stagneert de fotografie markt in binnen- en buitenland. Omdat Hollandse Hoogte in Nederland het enige fotobureau is dat nagenoeg alle takken vertegenwoordigt, ondervindt het bedrijf over de volle breedte een teruggang. In de redactionele markt gaat het, zoals bekend, slecht met de dagbladen en de magazines. Minder advertenties en ontlezing zorgen hand in hand voor een krimpende afzet. Er is behoefte aan minder foto’s, en bovendien ook nog eens tegen lagere prijzen.
Het gebruik van (bijna) gratis materiaal neemt enorm toe. Journalistieke normen spelen minder een rol : sommige kranten plaatsen foto’s van de voorlichtingsdienst van de politie of een ministerie. De papieren markt wordt steeds meer overgenomen door de digitale, terwijl voor het gebruik van fotografie voor online media geen budget wordt vrij gemaakt.
In de commerciële markt doet de laatste maanden de financiële crisis haar werk. Projecten worden gestopt of op een lager niveau uitgevoerd. De instroom van nieuwe klanten ligt nog steeds op het niveau van voorgaande jaren, maar de budgetten zijn beduidend lager.
“Hollandse Hoogte kiest voor de handhaving van de service op het hoge niveau dat men van ons gewend is, maar verschuift een deel van de arbeidskracht naar nieuwe projecten, waaronder eigen productie, opdrachtfotografie, nieuwe media en de lancering van een community-site naast de internet database”, zegt algemeen directeur Louis Zaal.
Het bedrijf heeft in de zomer een nieuwe versie van de website gelanceerd die beter tegemoet komt aan de wensen van klanten. Via de site zijn nu meer dan zes miljoen foto’s beschikbaar.
To zover het persbericht.