Hollandse Hoogte wint zaak om stockfoto in Consumentengids

De joggende moeder die zonder haar medeweten was gefotografeerd heeft het kort geding verloren dat ze aanspande tegen Hollandse Hoogte. Toch heeft het fotobureau de aangesloten fotografen gevraagd in het vervolg instemming te vragen aan mensen die zij hebben gefotografeerd om de betreffende beelden te laten publiceren.
Het fotobureau heeft de gewraakte foto in zijn database en verkocht de foto onder meer voor gebruik in de Consumentengids.

De rechter in kort geding overwoog onder meer:
‘De foto van eiseres is op zich zelf een onschuldige foto die op geen enkele wijze compromitterend of aanstootgevend is. Eiseres is op de foto gekleed in sportuitrusting. Van naakt of “niets verhullende kleding” is geen sprake. Verder is de foto (eenmalig) genomen in de openbaarheid zonder dat zij het gemerkt heeft. Dat zij dan ook in een situatie verkeert, zoals bekende personen die veelvuldig ongewild worden gefotografeerd, die de wens rechtvaardigt met rust gelaten te worden wordt niet aannemelijk geacht. Het kan zo zijn dat eiseres niet graag gefotografeerd wordt, maar dat is onvoldoende om een redelijk belang aan te nemen.’

De uitspraak vervolgt: ‘Verder is de wijze van openbaarmaking van de foto van belang. Hollandse Hoogte heeft de foto op haar website met 3,5 miljoen foto’s geplaatst in een klein formaat en onder de categorie “editorial use”. De context waarin Hollandse Hoogte de foto heeft geplaatst maakt het voorgaande dan ook niet anders. Hollandse Hoogte kan er overigens niet verantwoordelijk voor worden gehouden dat afnemers van de foto de foto mogelijk in een diskwalificerende context plaatsen.’

Hollandse Hoogte is blij met de uitspraak. “Maar”, zo schrijft Louis Zaal in een memo aan de aangesloten fotografen, “ik wil er toch sterk op aandringen dat jullie meer proberen instemming of toestemming te verkrijgen voor het maken en publiceren van de foto. Vaak weten mensen niet hoe het werkt, schrikken van publicatie en blazen dan hoog van de toren omdat men bang is dat de foto grootschalig verspreid kan worden. Dat wordt meteen een stuk minder als men weet dat men gefotografeerd is. Dankzij dit vonnis is het duidelijk dat “onschuldige”  foto’s gemaakt kunnen worden. Zeker indien de foto niet in een openbare ruimte is gemaakt en indien de foto ook in een wat nadeliger context geplaatst kan worden, helpt het om de geportretteerde voor te lichten.’

• Rechtspraak.nl: Vonnis in kort geding van 19 juni 2008

De gewraakte foto in de Consumentengids

• Eerder op PhotoQ: Hollandse Hoogte gedaagd om stockfoto in Consumentengids