Imago zakenman na crisis: niet meer heldhaftig, maar bezorgd

Na de financiële crisis van 2007 en 2008 is het beeld dat de succesvolle zakenman van zichzelf ziet veranderd van heldhaftig naar somber en bezorgd. Dat zegt Getty-medewerker Tom Hind in het meest recente British Journal of Photography. Volgens Hind is er ook een verschuiving van aandacht: minder voor de bedrijfstop, meer voor het middenkader.
Hind voegt toe dat er sprake is van een excuserende lichaamstaal: ‘It’s not hand-wringing exactly, but certainly looking up to the camera, rather than down. Instead of the closed body language we might have seen before, such as people with arms folded, it’s a lot more open. And the style of photography is looser, more documentary.’

En nog een trend: meer werkelijkheid, minder oppoetsen. Hind zegt bij voorbeeld: ‘Clients are becoming more visually aware. If something looks too perfectly made up, people don’t tend to believe it. There’s an increasing visual sophistication, and that’s why our clients have been so interested in Flickr imagery, because it doesn’t have that kind of gloss. Business imagery isn’t something you find a lot in Flickr, so we’re trying to create that feel within a made-up shoot, which is obviously very challenging.’

Meer in British Journal of Photography: How has the recession affected business stock imagery?