Jan Banning begon zijn loopbaan als fotograaf een jaar of dertig geleden als fotojournalist bij de ophef rond het krakersbolwerk in de Piersonstraat in Nijmegen. Intussen werkt hij wereldwijd als ‘visual artist’ zoals zijn visitekaartje meldt. Hij stuurt zelden meer rekeningen naar kranten voor publicaties, maar des te meer naar musea en andere verzamelaars voor prints van zijn foto’s.
Die ontwikkeling werd maandagavond geschetst tijdens een interview met Banning tijdens het avondseminar dat de Zilveren Camera samen met De FotografenFederatie en de NVF organiseerde in De Lindenberg in Nijmegen.
Tijdens de avond spraken verder Lars Boering (directeur FotografenFederatie) over ontwikkelingen in het auteursrecht, Rimmer Mulder (voorzitter NVF) over de economische situatie in de (foto)journalistiek en Fred van der Ende (penningmeester Zivleren Camera) over de razendsnelle ontwikkelingen op internet, social media en iPads. Het publiek sprak met regelmaat een woordje mee, en met name een groep studenten van de KABK in Den Haag die speciaal voor de avond naar Nijmegen waren gereisd, zorgden ervoor dat de sprekers alle zeilen moesten bijzetten om antwoorden te vinden op kritische vragen.
De komende maanden zijn er vergelijkbare avondseminars in Rotterdam (met onder meer Jerry Lampen), in Groningen (met onder meer Rob Hornstra) en Amsterdam (gastspreker wordt binnenkort bekend gemaakt.
Verslag interview met Jan Banning bij Villamedia: ‘Het ging me niet om wat ze zijn, maar wie ze zijn’
Zilveren Camera: avondseminars