De Vlaamse fotograaf Jan Rosseel (1979) ontvangt het eerste kunstenaarsfellowship ingesteld door de Akademie van Kunsten en het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS-KNAW). Rosseel zal onderzoek doen naar het geheugen en de vergankelijkheid van collectieve en persoonlijke herinneringen, zo lezen we op de site van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW).
Het bericht meldt verder:
Rosseel wil tijdens zijn fellowship de rol van fotografie in het construeren van het verleden verder onderzoeken, aan de hand van bijvoorbeeld de aanslagen van Parijs, de opkomst van IS en Pegida, de Molukse treinkaping en de Armeense genocide.
Jan Rosseel beschrijft zijn werk als visual storytelling: ‘Ik gebruik fotografie, archiefmateriaal, video en objecten, om zo een narratief op te bouwen waarbij feit en fictie door elkaar worden gebruikt. Startpunt is vaak een historische gebeurtenis, van waaruit ik diepgravend onderzoek doe naar hoe we ons zo’n gebeurtenis collectief herinneren, wat vergeten wordt en hoe betrouwbaar het geheugen is.’
Zo verdiepte hij zich voor zijn project Belgische herfst, een geconfabuleerde geschiedenis in de (nooit opgepakte) Bende van Nijvel, die in de jaren tachtig een reeks gewelddadige roofovervallen pleegde. Rosseels vader was een van de slachtoffers. Ook het project Litho Belgica heeft een historische gebeurtenis als uitgangspunt. Het is een visuele interpretatie van de roman Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans over het relaas van diens grootvader tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Rosseel zal een half jaar onderdeel uit gaan maken van NIAS’ internationale academische gemeenschap die bestaat uit wetenschappers en schrijvers van verschillende disciplines, waarbij dagelijkse interactie tot (onverwachte) nieuwe inzichten leidt. Rosseel: ‘De synergie tussen kunst en wetenschap is voor mij een manier om steeds weer nieuwe vragen te stellen. Samenwerking biedt een caleidoscopisch inzicht.’
Over Jan Rosseel
Rosseel studeerde fotojournalistiek aan de Danish School of Media and Journalism en documentaire fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag. Daarnaast studeerde hij Chinees in Leiden en China. Voor Belgian Autumn ontving hij verschillende prijzen en nominaties, waaronder die voor de Dutch Doc Photo Award 2014. Zijn werk werd tentoongesteld in onder andere het FOAM en Photoville NY, en verscheen in o.a. de Volkskrant, Vrij Nederland en de Huffington Post. Binnenkort exposeert hij in de RPS Gallery in Tokyo, de 10b Gallery in Rome en het Fotomuseum Antwerpen FoMu (allen juni 2015).
—
Het artist-in-residence fellowship wordt twee keer toegekend aan een project dat concreet bijdraagt aan het bevorderen van de kruisbestuiving tussen kunst en wetenschap.
Nominaties voor de tweede ronde kunnen tot 1 juni worden ingediend. Voor meer informatie zie de website van de Akademie van Kunsten.
Het fellowship is ingesteld door de Akademie van Kunsten en het NIAS.