Jenny Smets: niet genoeg werk voor nieuwe fotografen

Jenny Smets, fotoredacteur van Vrij Nederland, geeft in een interview met Fotografenondernemen.nl haar visie op de afnemende mogelijkheden voor journalistieke fotografen. "Ieder jaar komen er weer veel mensen van de academies af, ik zou niet weten waar die allemaal hun plek moeten vinden."
Jenny Smets werd onlangs de moeder van de fotografie genoemd door Frenk van der Linden. ‘Dat ben ik niet’ zegt ze, maar ze ziet wel dat Vrij Nederland misschien wel de enige plek is waar een fotograaf nog acht pagina’s beeld kan krijgen. Samen met het gros van haar collega’s signaleert ze dat er een paradox bestaat tussen de ongekende populariteit van fotografie en de barre financiële omstandigheden waarin fotografen moeten werken. Nogal uitgesproken is ze over de hoeveelheid nieuwe fotografen die elk jaar de markt opnieuw overspoelt. PhotoQ selecteerde enkele citaten.

‘Het aanbod is gigantisch, er zijn ontzettend veel fotografen op dit moment. Fotografen hebben veel meer concurrentie gekregen. Ieder jaar komen er weer veel mensen van de academies af, ik zou niet weten waar die allemaal hun plek moeten vinden. Dus in die zin is het een lastige tijd voor fotografen.

‘De nadruk bij de opleidingen ligt nu op andere vormen van fotografie dan de echte journalistieke fotografie. Er gaat ontzettend veel aandacht uit naar fotoboeken. Ik denk dat ze vaak een ander publiek voor ogen hebben. En daar gaat het misschien soms ook wel mis. Of je een verhaal wilt vertellen in een boek of in een blad zijn twee totaal verschillende dingen en je kan gewoon niet altijd die projecten – die op zich misschien heel interessant zijn – vertalen naar een tijdschrift.

‘Een onderdeel van de opleiding moet zijn: hoe presenteer je jezelf, hoe zorg je dat je tussen die vele telefoontjes en mailtjes, dat ik die van jou er uit pik. Het is heel moeilijk om precies aan te geven waar ik op let, maar zo’n mail gericht aan alle redacties gaat vrij snel weg. Een mail waarvan ik het gevoel heb dat iemand niet heeft nagedacht, dat die alleen de naam heeft veranderd, krijgt het ook moeilijk.

‘Je moet zorgen dat je mijn aandacht vangt en dat doe je door het persoonlijk te maken, door heel concreet te zijn: ik wil een portfolio afspraak of ik wil een voorstel voor een fotoreportage bespreken.

‘Ik vind dat een fotograaf dan moet zeggen: ik vind dat ik bij VN hoor om die en die reden: “kijk maar naar mijn werk”. Je moet mij zien te overtuigen natuurlijk. Je moet de eerste drempel over. Dat is verkopen en je schrikt echt hoe weinig mensen dat kunnen tegenwoordig. Voor die dat niet kunnen is het probleem dat er fotografen zijn die er heel goed in zijn.

‘Ik ben van mening dat er niet genoeg werk zal zijn voor die enorme stroom fotografen die nu van de opleidingen afkomen, zeker niet in de journalistiek. Dat hebben we ook nooit beloofd. Dat is gewoon de markt, simpel. ‘Je moet je wel afvragen of je je in een markt wilt begeven waar er vele zijn, maar misschien niet zo heel veel goede. Als je zorgt dat je de beste bent dan heb jij geen probleem.’

Lees het volledige interview met Jenny Smets op www.fotografenondernemen.nl