‘Jazeker, Aaij heeft de foto bewerkt. Zoals fotografen al eeuwen doen,’ schrijft jurylid Bart Brouwers van de Zilveren Camera en tevens hoofdredacteur van Sp!ts op de website De Nieuwe Reporter. Brouwers vervolgt: ‘Hij heeft vooral de lucht wat doorgedrukt om de werkelijke sfeer van het moment te benadrukken. Wie goed kijkt (wat ook de jury heeft gedaan, zo kan ik iedereen verzekeren) ziet dat er hier en daar randjes zijn overgebleven waar dat wat minder is gebeurd; het blijft tenslotte handwerk. Duidelijk is dat hij op geen enkele wijze de inhoud van het beeld heeft gemanipuleerd. En daarmee geen journalistieke zondes heeft begaan, zelfs niet een beetje.’
En Brouwers verdedigt ook de nieuwswaarde van de winnende foto van Laurens Aaij: ‘Temidden van allerlei grote problemen op de wereld, kozen kranten en tv-journaals van Melbourne via Warschau tot aan Rio de Janeiro ervoor om in tekst en beeld aandacht aan dit onderwerp te besteden. Waar ging het daarbij om? Het land dat in staat is gebleken om hele zeeën tot land te maken, bleek dagenlang onmachtig om een groepje paarden op het droge te krijgen. Die kerngedachte, gecombineerd met de ‘zieligheid’ van de dieren en de uiteindelijke glorieuze redding, had het uiteindelijk in zich om wereldnieuws te worden.’
• Lees Brouwers hele verhaal: Zilveren Camera: prachtige foto, groot nieuws
• Eerder op PhotoQ: Laurens Aaij: van wepper tot winnaar Zilveren Camera