Kahmann in Tokyo. Deel 4

‘Dinsdag 1 maart 2011. Vandaag is de officiële opening van Sanne Sannes in Tokyo. Om 07.00 uur worden we bruut gewekt door de hotel wake-up call. We zijn van plan om vroeg naar de ‘Fish Market’ te gaan en daar in het ochtendgloren wat remakes van Van der Elsken’s Ontdekking van Japan te maken.De markt is geweldig, hectisch en heroïsch.
De foto’s volgen later nog wel een keer op de diverse social media. Want we zijn hier tenslotte om een expositie te openen. Voordat we vertrekken zet ik mijn speech op de mail naar Kanako. Zij zal mijn tolk zijn vanavond. Maar eerst nog naar het Metropolitan Museum of Photography, dat vlakbij de gallery is gelegen. Ik wil daar graag met de hoofd curator spreken. Maar het zit ons niet mee. Vanwege het ombouwen naar een nieuwe expositie wil de beveiliging ons niet in het museum laten. De verlaten hall naar de ingang met een inmense afbeelding van Robert Capa is onze enige getuige.

Dan maar iets eerder naar de gallery. Gelukkig zijn daar net op tijd de Japanse catalogi aangekomen. Het prachtige stukje drukwerk glijdt door mijn handen en ik begrijp dat de oplage van 500 (250 voor Nederland) wellicht te weinig is. Yusuke wilde graag een limited edition maken en samen hebben we besloten om 100 exemplaren van een hardcover te voorzien. Het Japanse/Sannes stempeltje met de nummering maakt het geweldige design helemaal af. Japanners en drukwerk is al een feestje, maar hun boekdesign mag er ook wezen.

Een opening in Tokyo is anders dan in bijv. Amsterdam. Daar komen in tijdsbestek van een twee uur een paar honderd mensen kijken en een drankje halen. Hier in LimArt staat de eerste klant om 12.00 uur voor ons neus en koopt gelijk een belangrijke print. Een uur later is de tweede verkocht en er blijven maar gasten binnenkomen en weer vertrekken, terwijl de opening pas om 18.00 uur is!

De middag vliegt om en voor dat ik het weet sta ik tegelijk te praten met de cultureel attaché van de Nederlandse ambassade en twee grote verzamelaars. Een prachtig gezelschap. Wat me opvalt is hun grote kennis van Nederlandse fotografie. Vooral Van der Elsken, Gerard Fieret, Willem Diepraam, maar ook Ata Kandó zijn zeer bekend én gewild. De hunkering naar informatie over deze artiesten is groot en ik geef ze dan ook zoveel als ik kan. Doodvermoeid stappen we om 23.30 uur in een taxi. Op naar een volgende dag. Morgen. Een ontmoeting met Eikoh Hosoe. Ik houd je op de hoogte.…

www.kahmanngallery.com