Kerstkadootje Foam: retrospectief Henri Cartier Bresson

De grote terugblik op het werk van de vorig jaar overleden Franse grote meester Henri Cartier-Bresson is van 23 december tot en met 2 april te zien in Foam_Fotografiemuseum Amsterdam.
Het persbericht van Foam:

Henri Cartier-Bresson (1908-2004) wordt algemeen beschouwd als de belangrijkste en invloedrijkste fotograaf van de twintigste eeuw. Zijn leven omspant nagenoeg de gehele vorige eeuw, zijn oeuvre is uiterst divers en de kwaliteit van zijn beelden is van ongekende kwaliteit. Het is dan ook nauwelijks mogelijk de kern van deze man en zijn werk te vatten. Toch is dit exact wat het komende retrospectief beoogd. De overzichtstentoonstelling in Foam toont een uniek portret van de man die getuige was van alle belangrijke politieke, economische en artistieke veranderingen van de twintigste eeuw. Dit gebeurt aan de hand van ongepubliceerde foto’s, vintage prints, teksten en tekeningen, en door films gemaakt door hem zelf en door andere filmmakers. Omdat Foam de laatste plek is waar dit overzicht te zien zal zijn is het woord ‘uniek’ zelden zo op zijn plaats als bij dit retrospectief

De tentoonstelling is opgezet als een reis door het leven van Cartier-Bresson. Op chronologische wijze wordt inzicht gegeven in wat hem aantrok en beïnvloedde op bepaalde momenten in zijn leven. Door het gebruik van uniek materiaal dat veelal voor het eerst wordt tentoongesteld, wordt een ongekend en onbekend beeld gegeven van de legendarische HCB. De bezoeker krijgt niet alleen inzicht in hoe bepaalde foto’s oorspronkelijk gebruikt werden, maar ook hoe deze in de loop der jaren uitgroeiden tot iconen van de 20e eeuw.

Henri Cartier-Bresson (1908-2004) werd geboren in Chanteloup, Frankrijk. In 1931 begon hij, toen nog schilder, met fotograferen. In 1935 koos hij voorgoed de Leica, een kleinbeeldcamera waardoor hij snel en onopvallend kon fotograferen, wat toen zeer vernieuwend was. Voor de oorlog werkte hij in Mexico en Oost-Europa en maakte hij fotoreportages over de Spaanse burgeroorlog. Cartier-Bresson bracht de bevrijding van Parijs in 1944 uitvoerig in beeld. Hij richtte in 1947 samen met Robert Capa, George Rodger and David “Chim” Seymour het fotoagentschap Magnum Photos op en was in 1954 de eerste westerse fotograaf die de Sovjet Unie mocht bezoeken. Cartier-Bresson werkte vele jaren in India, Birma, China, Indonesië en Tibet. Toen hij in de jaren vijftig terugkeerde naar Europa, waar hij onder andere een serie portretten maakte van schrijvers en artiesten waaronder zijn vrienden Pablo Picasso en Henri Matisse, was hij al een van de meest gevierde fotografen van zijn tijd. Nadat hij in 1954 in de Sovjet Unie fotografeerde reisde hij vervolgens naar China, Cuba, Mexico, Canada, de VS, India en Japan waarna hij in 1968 zijn passie voor schilderen en tekenen weer oppakt. Henri Cartier-Bresson stierf op 3 augustus 2004 in Frankrijk.

Tegelijk met de tentoonstelling in Foam zullen in Maison Descartes tekeningen en schilderijen van Henri Cartier-Bresson te zien zijn.

Dit retrospectief werd georganiseerd door de Fondation Henri Cartier-Bresson in Parijs en was eerder te zien in Parijs, Barcelona, Berlijn en Edinburgh.