Koos Breukel volgens Forbes één van de twaalf meest ondergewaarde fotografen

Forbes, het tijdschrift voor de zeer rijken en zij die dat willen worden, noemt in een artikel over beleggen in fotografie de Nederlandse fotograaf Koos Breukel één van de twaalf meest ondergewaardeerde fotografen.
In het verhaal over fotografie legt het tijdschrift de nadruk op de snel stijgende marktwaarde van het medium. In haar septembernummer meldt Forbes dat tijdens de voorjaarsveilingen in New York dit jaar 85 foto’s voor honderdduizend dollar of meer zijn verkocht. Vorig jaar werden tijdens diezelfde veilingen ‘slechts’ 25 foto’s voor dat bedrag of hoger verkocht.

Ter illustratie van de ontwikkelingen op de markt voor fotografie somt het artikel de snelle opeenvolging van records voor een enkele twintigste-eeuwse foto: 822.400 dollar voor een beeld van Dorethea Lange uit 1933 in oktober 2005, een maand later werd een werk van Richard Prince uit 1989 voor 1,2 miljoen dollar verkocht. Begin dit jaar bracht ‘Pond’ van Edward Steichen, een autochrome uit 1904, het duizelingwekkende bedrag van ruim 2,9 miljoen dollar op.

Nadat uitgelegd is wat het begrip ‘vintage’ inhoudt, krijgen de lezers een beleggerstip in de vorm van een lijst van de twaalf meest ondergewaardeerde fotografen. Die lijst bestaat uit quote’s van negen invloedrijke curatoren van musea in de Verenigde Staten.

Sandra Phillips, ‘senior curator’ fotografie bij het Museum of Modern Art in San Francisco noemt Koos Breukel: ‘Koos Breukel (1962) behoort tot een groep zeer interessante portretfotografen uit Nederland, waarvan Rineke Dijkstra waarschijnlijk de bekendste is. Breukels zwart-witfoto’s zijn psychologisch: intense portretten van personen, waarvan een groot aantal een traumatische ervaring heeft meegemaakt, bijvoorbeeld mensen met een ernstige ziekte of overlevenden van een vliegtuigongeluk.’

Koos Breukels commentaar op deze publicatie: ‘Forbes? Is dat niet het tijdschrift dat Heather Mills tot zakenvrouw van het jaar heeft uitgeroepen omdat zij in de scheiding van Paul McCartney 200 miljoen pond eist?’

met dank aan Pim Milo