Kunsthal Rotterdam toont twee uitersten

De Kunsthal in Rotterdam toont twee uitersten uit het Amerika van medio twintigste eeuw: Hollywood-portretten van Edward Steichen (t/m 25 april) en boerenportretten van Disfarmer (t/m 11 april), een fotograaf die de onvrede over zijn afkomst vertaalde in een ontkennend pseudoniem.

Disfarmer wordt geboren als Mike Meyer (1884-1959) in een naar Amerika geƫmigreerd Duits gezin. Uit ongenoegen met zijn familie en het boerenbestaan verandert Meyer zijn naam in Disfarmer. Hij verwerpt het boerenleven van Arkansas en stort zich in de fotografie als uiting van zijn vrijheid. Hij leert zichzelf het vak en start al snel een eigen fotostudio. Pas na zijn dood ontdekken fotohistorici de bijzonderheid en het belang van zijn werk.

Bekijk een aantal portretten op www.disfarmer.com
Verder toont de Kunsthal de Vanity Fair portretten van fotograaf Edward Steichen (1879-1973). De serie omvat 61 zwartwit portretten uit de jaren twintig en dertig van beroemde Hollywoodsterren als Fred Astaire, Charlie Chaplin, Greta Garbo en Marlene Dietrich. De Luxemburgse Amerikaan Edward Steichen begint in 1895 met fotograferen en besluit al snel zijn verdere leven in dienst te stellen van dit relatief nieuwe kunstmedium. In de VS verwierf hij grote faam. Zijn primaire ambitie om de fotografie te verheffen tot het niveau van de schilderkunst deelt hij met Alfred Stieglitz, een andere vermaarde pionier in de fotografie.

Bekijk acht foto’s van Steichen

Meer informatie bij www.kunsthal.nl