De KunstSalon Assen is een initiatief van een aantal kunstenaars in Assen om tentoonstellingsruimte te creëren niet zozeer voor plaatselijke kunstenaars, maar vooral voor hedendaagse kunst en fotografie van een kwalitatief hoog peil. Een burgerinitiatief breed gesteund door Assenaren en mensen daarbuiten. Meer dan honderd mensen hebben gul geld gestort, zo lezen we in een mail van mede-initiatiefnemer Harry Cock.
Cock vervolgt: ‘Met dat bedrag bekostigen we een geleend pand van woningcorporatie Actium, dat het pand ondertussen probeert te verhuren of verkopen.’
Hij licht toe: ‘We zien om ons heen veel galeries en expositieruimtes sneuvelen. Ondertussen hopen we met deze ruimte op niet-commerciële basis mooie dingen te kunnen laten zien. Cultureel zit Assen in de lift. Het Drents Museum heeft een zeer geslaagde verbouwing gedaan en brengt succesvolle tentoonstellingen. Naast en achter ons is het culturele kolos de Nieuwe Kolk verrezen. Een groot theater met vijf bioscopen het CBK en de bibliotheek. Nog net in betere tijden neergezet. Aan dat optimisme willen we een steentje bijdragen.’
De Kunstsalon opent op 12 mei een expositie met werk van de fotografen Reinier Gerritsen en Theo Niekus.
Het persbericht over deze expositie:
Twee Amsterdamse straatfotografen waarbij Niekus door zijn kleine jachtgebied tussen het Centraal Station en het Rokin de hele wereld, Amsterdammers en bezoekers, voorbij ziet trekken.
Gerritsen zoekt de mensen op in een bepaalde habitat, zoals oversteekplaatsen in Europa, in de metro van New York en Shanghai, of op de pont over het IJ in Amsterdam.
Niekus zit op de huid van de stad en zijn passanten. Uitsnede en de keuze van het moment zijn grillig. Dat levert een adembenemende vluchtigheid op die de kijker dichter op de mens zit dan hij zou willen, ontluisterend en vaak tegelijkertijd ontroerend. ‘Straatfotograaf is voor mij een geuzennaam,’ zei hij in een interview in het Parool.
Gerritsen observeert en combineert op ingenieuze wijze zijn beelden. Het worden antropologische tableaus die op een indringende manier de wachtende mens onderweg afbeelden. Vaak een waakzame blik, maar toch naar binnen gericht, met zichzelf bezig. Of dan weer een blik naar de fotograaf, al of niet afwijzend. Het levert tableaus op met een bijna kwetsbare schoonheid.
Bij Niekus leverde het onder meer de serie uitgaves Report op. Inmiddels is deel #5 verschenen. Een fotomagazine waarop men zich kan inschrijven.
Van Gerritsen verschenen de boeken The Europeans en Wall Street Stop.
The New York Times schreef hierover: ‘Iedere opname is meer dan hij op het eerste gezicht laat zien.’