Eén van de grootste prijzen die de Nederlandse fotografie kent, de Dutch Doc Award, wordt woensdagavond 5 juni toegekend in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Er zijn zes genomineerden, oud-Kamerlid en fotokenner Gerrit Jan Wolffensperger reikt de prijs uit, zo meldt een persbericht.
Het bericht vervolgt:
Bovendien is er een debat en lezing over de stand van zaken in de fotografie. Kunstcriticus Rutger Pontzen van de Volkskrant grijpt terug op een geruchtmakend artikel dat tien jaar geleden verscheen in NRC Handelsblad: ‘Fotografen zijn luie schilders’. In een prikkelend essay werd de fotografie weggezet als het zwakke broertje van de schilderkunst. Pontzen legt uit waarom het omgekeerd is: schilders zijn misschien wel luier, fotografen verhouden zich op een heel andere manier tot de werkelijkheid.
Oud-hoofdredacteur van NOS Nieuws Hans Laroes leidt het debat The Inclusive vs. The Exclusive, – who to trust? Over hoe de professionele fotograaf zich moet verhouden ten opzichte van de alom aanwezige amateurfotografie. Robert Knoth is een van de deelnemers. Hij is ook de fotograaf die zich hardop afvroeg of hij nog naar het Tahrirplein in Cairo moest reizen om een opstand te verslaan, wetende dat er altijd iemand met een telefooncamera op een betere plek staat op een beter moment.
De eregasten deze avond zijn de zes genomineerden voor de Dutch Doc Award 2013, die dit jaar voor de vierde keer wordt toegekend. De zes documentaire fotoprojecten zijn tot 10 juni nog te zien in het Tropenmuseum in Amsterdam. Het zijn:
– The Table of Power 2, Jacqueline Hassink
– Via PanAm, Kadir van Lohuizen
– Poppy – In het spoor van de Afghaanse heroïne, Robert Knoth en Antoinette de Jong
– Nederland – Uit voorraad leverbaar, Hans van der Meer
– A Possible Life, Ben Krewinkel
– Touch, Peter Dekens
NB: De prijsuitreiking is open voor het publiek.
Ticketinformatie op www.dutch-doc.nl: Info: 06 47146564 of 06 42594009.
De Dutch Doc Award wordt mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, SNS REAAL Fonds, Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, Eyes on Media , Stichting Stokroos, Tropenmuseum en het Sem Presser Archief.