Lezing Kummer en Herrman in Haagse Zeebelttheater

De lezing van ontwerpers Kummer en Herrman ging vooral over fotografie afgelopen donderdag in de het Zeebelttheater in Den Haag.
Ontwerpbureau Kummer en Herrman in 1998 opgericht door Jeroen Kummer en Arthur Herrman vertelt over hun bijzondere samenwerkingen met fotografen als WassinkLundgren en Rob Hornstra waarbij de totstandkoming van het fotoboek centraal staat.

Met name de rolverdeling tussen fotograaf en ontwerper komt aan bod. Dat een beperkt budget de creatieve processen van zowel fotograaf als ontwerpbureau niet tegenhoudt, misschien zelfs wel stimuleert, bewijst het boek Empty Bottles van WassinkLundgren wel. Was er eerst het idee om een klein boekje bij de tentoonstelling te maken, later werd de publicatie de tentoonstelling.

Empty Bottles laatvoorbijgangers zien die lege flessen, door de fotografen op straat neergelegd, oprapen en meenemen. Het boek heeft een bepaalde gelaagdheid volgens Kummer en Herrman. ‘De beelden zijn zowel stadslandschap als theaterdecor. Om het monumentale van de foto’s vast te houden werd gekozen voor een groter formaat en een stramien met maaréénbeeld per spread. Dat brengt rust en ritme in het geheel en daardoor werkt het nog sterker’, aldus Kummer. Omdat het budget inmiddels op was, werd het boek op een simpele manier bij elkaar gebonden, zodat het tegelijkertijd ook als expositie te gebruiken is.

Vanaf de start in 2009 zijn Kummer en Herrman partner van het Sochi project van fotograaf Rob Hornstra en journalist Arnold van Bruggen. In 2014 worden de Olympische Spelen georganiseerd in het Russische Sochi. Hornstra en van Bruggen documenteren gedurende vijf jaar de enorme veranderingen in het gebied. ‘Ook bij dit project speelt budget een grote rol, maar je moet ook open en direct zijn naar de buitenwereld’, vertelt Jeroen Kummer. Dit resulteerde in een website met een teller die precies bijhoudt hoeveel geld er van sponsoren is binnengekomen voor het Sochi project.

Kummer vertelt: ‘Wij verbinden onze naam aan het Sochi project en investeren tijd om verslagen en boeken te maken. Doordat we hierdoor een netwerk opbouwen krijgen we de investering ook weer terug.’ Zo toonde een galerie in Rome belangstelling voor het project. Speciaal daarvoor is de doe het zelfkrant gemaakt, waarbij je je eigen tentoonstelling in elkaar kunt plakken. De krant werd overal in Rome opgeplakt, maar ook verkocht in de galerie.
Volgens Kummer en Herrman is er op deze manier geen afstand meer tussen de expositie en iets wat je zo mee kunt nemen. ‘De grens is weg en die ontwikkeling is positief, zo komt het werk dichter bij het publiek.’

Meereizen in de beelden van de fotograaf. Gesprekspartner worden. Dat is volgens Kummer en Herrman de manier om samen te werken met een fotograaf. Op deze manier kun je samen keuzes maken en ingrijpen in het verhaal. ‘Je moet de confrontatie met de fotograaf niet schuwen, maar wel het gevoel geven dat je allebei betrokken bent in hetzelfde verhaal.’

www.kummer-herrman.nl
www.zeebelt.nl