Lido: met goeie whisky in een Chesterfield

Afgelopen week viel er bij PhotoQ een glossy ogende catalogus op de mat. De cover geeft een voorproefje van het soort publicaties dat de nieuwe uitgeverij Lido gaat brengen.Gehuld in een geel Chanel pakje lacht Koningin Paola van België de camera gespannen toe.
Lido is een initiatief van De Bezige Bij en WPG Uitgevers Belgie. Niemand minder dan voormalig Ludion-directeur Christoph Ruys zal de uitgeefbesluiten gaan nemen. Ludion richtte zich met name op museumuitgaves en oude kunst, en Ruys achtte het tijd voor een uitgeverij die kwalitatieve, geillustreerde non-fictie brengt. Of, in zijn eigen woorden, ‘Wie houdt van discrete klasse, vintage, kwaliteit en precisie, of op zoek is naar de aantrekkingskracht van nostalgie, gecombineerd met een actuele touch of class, kan voortaan bij Lido terecht.’

Een opvallende naam op hun fondslijst is World Press Photo. Navraag bij Maarten Schilt (Schilt Publishing geeft al jaren de World Press boeken uit) leert dat Lido alleen de distributie voor Nederland en Belgie op zich zal nemen. Inhoudelijk verandert er dus niets.

www.lidobooks.be