Als je aan Nederlanders vraagt met wie ze het liefst op de foto zouden willen, dan zeggen de meesten: met supermodel Doutzen Kroes. Op de tweede plaats volgt Groen Links-leider Femke Halsema, en daarna komt premier Mark Rutte. Inderdaad, de uitkomst van weer een enquête, ditmaal uitgevoerd in opdracht van online fotoservice Pixum.
Toch even lezen? Hieronder het hele bericht:
Zestig procent van de Nederlanders vindt zichzelf niet fotogeniek. 26 procent van de respondenten geeft zelfs aan dik ontevreden te zijn over zijn of haar uitstraling op de gevoelige plaat. Toch maken Nederlanders graag foto’s. 91 procent van de Nederlanders heeft in de laatste zes maanden hun digitale camera gebruikt, en dat is meer dan de laptop of DVD-speler. Kerst blijkt tijdens de maand december bij uitstek het moment om voor altijd vast te leggen, gevolgd door echte wintertaferelen, zoals schaatsen, skiën en sleeën. Dit blijkt uit een onderzoek van online fotoservice Pixum, onder 500 Nederlanders over fotografie, dat deze maand is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Panelwizard.
Kiekjes met de sterren
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders het liefst op de foto willen met Doutzen Kroes. De top vijf van BN’ers waarmee Nederlanders graag voor de fotocamera willen staan is:
Doutzen Kroes, supermodel.
Femke Halsema, de populaire GroenLinks politica.
Mark Rutte, onze nieuwe Minister-President.
Sven Kramer, schaatsheld van Olympische grootheid.
Ben Saunders, de populairste deelnemer van ‘The Voice of Holland’.
Nederland fotografieland
Nederlanders gebruikten in de afgelopen zes maanden van 2010 het meest de digitale camera, meer dan hun laptop of Dvd-speler. Daarna volgt het gebruik van de Mp3-speler en de webcam. “Nederland is een echt fotografieland, we maken graag zoveel mogelijk foto’s van alles en iedereen,” aldus Sebastiaan Postma, manager Pixum Nederland. “Vooral de kinderen, kleinkinderen en huisdieren zijn gewilde onderwerpen. Dit zien wij terug in de items die we drukken, ook tijdens één van de drukste momenten in het jaar.” Pixum maakt in de feestmaand naar verwachting 75.000 fotoalbums en drukte in totaal wereldwijd al meer dan 350 miljoen foto’s af.
Nederlanders creatief met foto’s
55% van de Nederlanders zet zijn of haar kiekjes online om ze zodoende te delen met anderen. Zo’n 28 procent van de Nederlanders plaatst hun foto’s in online profielen op Hyves, Twitter of Facebook, en de overige 27 procent maakt online een fotoalbum aan om hetzelfde effect te bereiken. De resultaten laten ook zien dat 40 procent van de Nederlanders een fotobewerkingsprogramma gebruikt om hun foto’s te bewerken. Bijna een derde (32 procent) van de Nederlanders laat nog altijd zijn of haar foto’s afdrukken, 14 procent laat er zelfs een album van maken.
Over Pixum:
Pixum is de toonaangevende, onafhankelijke aanbieder van online-fotoservices in Europa. Naast de mogelijkheid gratis online-fotoalbums aan te leggen en foto’s te delen, biedt Pixum ook goedkope en professionele belichting van digitale foto’s op fotopapier, professioneel gedrukte en gebonden fotoboeken en fotocadeaus (bijvoorbeeld bekers, puzzels, T-shirts, kaarten, kalenders, canvassen en meer). Pixum drukt en belicht uitsluitend op hoogwaardige materialen en gebruikt de modernste en milieuvriendelijkste technologieën.