Mag een fotojournalist verdienen aan wapenindustrie?

Op enkele van de meestgelezen weblogs over fotojournalistiek is een discussie gaande over de vraag in hoeverre fotojournalisten mogen meewerken aan commerciële campagnes. De aanleiding is het gebruik van een stock-foto van VII-fotograaf Ron Haviv voor een advertentiecampagne van de grootste wapenproducent ter wereld, Lockheed Martin.
De discussie is aangezwengeld door Benjamin Chesterton van multimedia-producent Duckrabbit, tevens goed voor menig gepeperd opiniestuk over ethiek en journalistiek. Hij vindt de handelwijze van Haviv en VII niet kunnen:
‘Whatever the truth (we’ll probably never know) the company stands to gain from a share of the revenue generated by such projects and it is astonishing that a photo’journalism’ agency set up with such noble aims does not appear to have a policy restricting where their photographers draw income from.’

Intussen reageerde Ron Haviv op zijn eigen blog. Hij schrijft dat er door zijn fout het misverstand is ontstaan dat zijn agentschap is betrokken bij de verkoop van de stockfoto, doordat hij zonder op te letten de naam van VII werd meegekopieerd in de credits bij de foto. Bovendien schrijft hij dat er een verschil is tussen wat hij doet als fotojournalist en als commercieel fotograaf. Waaraan hij toevoegt dat hij naar zijn gevoel ethisch gezien niets verkeerd doet.

Jörg Colberg van het veelgelezen blog Conscientious kan zich niet vinden in Havivs verhaal. Zijn conclusie: ‘If you’re taking money from arms manufacturers you’re in bed with the wrong people.’

En voor enig historisch besef voegt wetenschappelijk watcher David Campbell een verhaal toe over de nauwe band tussen oorlogsindustrie en vroege fotografie. Hij velt geen oordeel over de kwestie-Haviv, maar stelt als slotvraag: ‘Hebben wij onszelf in deze digitale tijd bevrijd van de gewelddadige fotografische voorgeschiedenis?’

Duckrabiit: @VIIphoto agency, Ron Haviv and the world’s two largest arms producers

Ron Haviv: Response

Conscientious: Quality journalism, photography and integrity

David Campbell: The gun and the camera: an historical relationship