Magnum: branding, eigen opdrachten en een tv-serie

Het illustere agentschap Magnum Photos heeft sinds een jaar een nieuwe directeur, David Kogan, en die is druk bezig de club van internationale fotografen om te vormen tot een bedrijf van deze tijd. Uit een interview met de Guardian blijkt dat Magnum zich de komende tijd gaat profileren met ‘branding’ (notitieboeken; en wellicht ook tassen, kleding en horloges), een budget voor eigen fotografen die een actueel onderwerp willen coveren, en er komt een tv-programma geproduceerd door de Britse producent Carnival, maker van onder meer Downton Abbey.

Koran maakte de afgelopen jaren naam bij verschillende tv-maatschappijen, onder meer met de veiling van uitzendrechten van voetbalwedstrijden in de Premier League.

Over Magnum – dat in 2017 zijn 70-jarig jubileum viert – zegt hij nu onder meer: ‘You have a world where there are 9bn images uploaded every week. Magnum has nearly 2 million followers on Instagram, Twitter and Facebook. We have over 100,000 people who’ve bought something in the last 18 months and we have done very little to develop relationships with that following in a way that we can.’

De Lens-blog van New York Times gaat dieper in op een nieuwe actie van Magnum om kleine gesigneerde prints te verkopen voor 100 dollar.

The Guardian:
David Kogan – ‘Magnum is too important to fail. It will be saved and it is prospering’
Ronan Bennett to write TV drama on Magnum photo agency

New York Times:
Magnum Chooses the Decisive, and Transforming, Photo