Breda Photo organiseert de komende weken nog een aantal debatten, onder andere over fotografie-kritiek, en een talkshow.
De debatten onder de titel One Hour Photo:
– 06/10: Nog niet bekend. Kijk op www.bredaphoto.nl
– 13/10: One Hour Photo: Fotocollectieven vandaag! met o.a. Fw, Skart en een
collectief van voormalig Rietveldstudenten o.l.v. Ruud Visschedijk, directeur Nederlands Fotomuseum
– 20/10: One Hour Photo: Het Fotografiekritiekdebat met o.a. Merel Bem (o.a. De Volkskrant) en Johan de Vos (o.a. De Standaard), Herman Hoeneveld
(o.a. Kunstbeeld en Het Parool) o.l.v. Gerrit Jan Wolffensperger (o.a.
voorzitter World Press Photo)
Locatie: Fotohal in het Breda’s Museum, Parade 12-14/Chassé park, Breda
Entree: gratis voor dagkaarthouders en passepartouthouders en studenten
(collegekaart!)/ 3 euro (ook toegang tot tentoonstellingen in het Breda’s Museum
En zaterdag 1 oktober is er nog een talkshow onder de titel De Perfecte Mens.
Het persbericht:
Talkshow De Perfecte Mens
In het kader van Breda Photo 2005
Zaterdag 1 oktober 19.00-21.00
Op locatie in het Breda’s Museum, Parade 12-14/Chassé park
Entree: € 3,-/ gratis voor dagkaarthouders en passepartouthouders / gratis voor leden Vereniging Vrienden van De Beyerd
De perfecte mens
Met de opkomst van de digitale fotografie en photoshop begin jaren negentig ontstaat een nieuw mensbeeld: de perfecte mens. De nieuwe technieken en manipulatie-mogelijkheden worden vooral gebruikt door fotografen in de reclamewereld en in de tijdschriftenbranche. Via glossy’s, brochures en billboards bereikt het nieuwe mensbeeld een groot publiek dat er snel aan gewend is geraakt. De perfecte mens is doodnormaal geworden. Met dit als uitgangspunt zullen de volgende mensen spreken: Bas Haring (schrijver van o.a. Kaas en de Evolutietheorie, columnist van De Volkskrant en presentator van het populair wetenschappelijk programma STOF bij de RVU, www.basharing.com) en Frans Meulenberg (publicist en wetenschappelijk onderzoeker afdeling Medische Ethiek, Erasmus Universiteit Rotterdam, www.woordwinkel.nl) Hierna vindt een gesprek plaats o.l.v Yoeri Albrecht.
Aansluitend korte presentaties van kunstenaars die op verschillende manieren werk maken over de perfecte of juist imperfecte mens. Allen zijn met werk vertegenwoordigd op Breda Photo: Koen Hauser (De Beyerd op locatie in Chassé Theater, www.koenhauser.com), Elza Jo (Fotohal in Breda’s Museum) Micha Klein (Lokaal 01, www.michaklein.com), Adrienne Norman (Bomhuis, www.amnorman.nl).
Gevolgd door een panelgesprek met de kunstenaars o.l.v. Yoeri Albrecht: Hoe ‘reageren’ hedendaagse kunstenaars die gebruik maken van het medium fotografie op de gefotografeerde en bewerkte, geretoucheerde en gephotoshopte mensen uit modetijdschriften en uit reclame. Of met andere woorden gaan ze mee in het perfecte mensbeeld of zetten ze er een ander beeld tegenover? Welke strategieën hanteren ze daarbij?
Afsluitende borrel: tot 22.00 uur
De talkshow wordt geleid door Yoeri Albrecht. Sommige kennen hem van het televisieprogramma ‘Krachtstroom’ (AVRO). Anderen van zijn politieke commentaar op de radio of aan zijn bijdrage aan documentaires. Maar Yoeri Albrecht schrijft vooral sinds mensenheugenis voor Vrij Nederland. Hij studeerde geschiedenis en filosofie in Leiden maar ook een jaar kunstgeschiedenis in Florence. Hij doceerde aan Oxford University. Op dit moment is hij bezig met de voorbereidingen voor het televisieprogramma Terug naar de werkvloer (RVU)
Deze avond kwam tot stand naar aanleiding van de tentoonstelling Kosmoz van Koen Hauser (1972) begon na een afgeronde studie sociale-psychologie in 1998 een opleiding fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. In de zomer van 2000 maakte hij de overstap naar de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Gedurende zijn eerste twee jaar aan de Academie in Den Haag maakte Hauser een verzameling beelden, waarin vorm, schoonheid en het menselijke lichaam een belangrijke rol spelen. Tegenwoordig houdt Hauser zich niet alleen bezig met uiterlijke imperfecties maar ook met imperfecties in de psyche. Naast de fotocamera gebruikt Hauser de computer als zijn gereedschap om zijn beelden te creëren.