Met de fiets op bezoek bij collega’s

In samenwerking met het Amsterdams Centrum voor fotografie (ACF) organiseert Reinier Gerritsen Chambres de Collègues, een masterclass waarin startende fotografen op bezoek gaan bij gevestigde collega’s.
Op dinsdag 21 november, de derde avond van deze cyclus, bezocht de groep de werkruimten van Alex Ten Napel en Bertien van Manen. Ten Napel was net terug van de beurs Paris Photo, waar zijn zwembadportretten goed zijn ontvangen (en verkocht).

Ten Napel gaf in vogelvlucht een overzicht van het fotografische werk, dat tot stand kwam sinds hij halverwege de jaren tachtig professioneel begon te werken. Je kunt gerust stellen dat in zijn foto’s de mens centraal staat. Ten Napel fotografeerde in verschillende series (de oudere medemens, studenten en ‘de Kerkstraat en de rest van de wereld’) zijn modellen in hun interieur. Zijn voorkeur gaat echter uit naar de geconcentreerde close-up. In een aantal series waarin de achtergrond er steeds minder toe deed fotografeerde hij mensen met de ziekte van Alzheimer, schoolkinderen en jonge zwembadbezoekers. Bij zijn opdrachten voor het Volkskrantmagazine en Linda kan hij zijn eigen aanpak hanteren.

Halverwege de avond verplaatste de groep zich op hun rijwielen naar de werkruimte van Bertien van Manen. Daar ontstond een levendige dialoog over de drie grote projecten van de fotografe die tot internationaal succesvolle publicaties en exposities hebben geleid: de Sovjet-Unie, China en haar recente Europa-project ‘Give me your image’. Van Manen heeft tijdens haar tientallen reizen veel meegemaakt en kan daar prachtig over vertellen. Als gevolg daarvan werd er gesproken over het al dan niet opnemen van die verhalen in haar fotoboeken, omdat je daardoor de foto’s toch anders bekijkt. Om anekdotiek te vermijden ligt in Van Manen’s boeken
de prioriteit nadrukkelijk bij de beelden.

Tijdens de laatste avond van Gerritsens initiatief vertellen de autonome straatfotograaf Theo Niekus, Bert Nienhuis (onder voorbehoud) en Reinier Gerritsen zelf over hun projecten. Gerritsen reist naar een groot aantal verschillende Europese steden om daar groepen (wachtende) mensen te fotograferen: The Europeans.