Microstock en het grote plaatje

De interneteditie van het magazine Photo District News kwam deze week met enkele opmerkelijke prognoses. Op basis van gegevens van Getty Images stelt het blad vast dat ‘microstock’ een enorme groei doormaakt ten koste van de ‘klassieke stockfotografie’. Daarbij blijkt de markt meer en meer te kiezen voor internet, ten koste van ‘print’.
Getty Images, het grootste fotobureau ter wereld, noemt in haar recent gepubliceerde prognoses de aanwas van ‘microstock-gebruikers’, en dan vooral de beelden voor online advertenties, de hoeksteen van haar toekomstige groei.

‘Microstock’ is het spel van de grote volumes in meestal lage resoluties. Beeldverkopers op internet bieden in uitgebreide beeldarchieven foto’s aan, die voor weinig geld gebruikt mogen worden. De prijzen van dit soort foto’s variëren van één tot enkele tientallen dollars. Een belangrijk deel van die beelden is aangeleverd door amateur- en semi-professionele fotografen.

Bij klantonderzoek van Getty bleek dat de helft van de ‘microstock-gebruikers’ ‘new-end users’ zijn: zij publiceren in multimedia. In 2006 kocht Getty het bedrijf iStockphoto. Sinds het eerste kwartaal in 2006 is de verhouding tussen de volumes ‘microstock’ – ’traditional creative stills’ verschoven van 6:1 naar 20:1.

In de memo van Getty schat men de totale markt voor beeldmateriaal op een jaarlijkse omzet van 7 tot 8 miljard dollar. Zestig procent ervan wordt in opdracht gefotografeerd, de rest is archieffotografie. De stockfotografie-omzet zou dan ongeveer 3 miljard dollar bedragen. Getty schat dat de helft daarvan betrokken wordt bij kleine en gespecialiseerde bureau’s. De andere helft is voor grote spelers, met name Getty Images, JupiterImages en rijzende ster AP Images. Dat laatste archief is in handen van Associated Press, een non-profit organisatie bestuurd door de aangesloten nieuwsbladen.