Fotograaf Mishka Henner heeft het weer gedaan. Zijn nieuwste boek ‘Less Americains’ heeft de tongen en pennen van de fotobloggende gemeenschap losgemaakt. De Belgische, in Manchester (VK) woonachtige Henner heeft de beelden uit Robert Franks’ beroemde ‘The Americans’ genomen en daar grote delen uit gewist. Is het kunst of misbruik?
Eerder maakte Henner een boek bestaande uit voornamelijk zwarte pagina’s die die ruimte tussen de zon en jupiter moeten vertegenwoordigen. Het resultaat van Henners behandeling van ‘The Americans’ is een serie zwevende hoedjes, gebouwen met lege silhouetten ervoor, mensen zonder gezichten. Je zou hem kunnen omschrijven als aanhanger van de ‘appropriation art’ gedachte: het zich toeeigenen en hercontextualiseren van bestaand beeld. In dit geval de foto’s uit een van de meest gelauwerde boeken uit de geschiedenis van de fotografie. Waarom nog nieuwe beelden maken als er zoveel materiaal bestaat? Wat je er ook van vindt, illegaal is het niet. Maar: welk statement Henner wil maken? Hij had tenslotte ook voor minder bekende beelden kunnen kiezen.
Henner is niet alleen. Ook Adam Broomberg & Oliver Chanarin pasten deze strategie toe op beelden van Ierland uit de tijd dat het daar nogal hevig aan toe ging. Veel ouder is het voorbeeld van Sherrie Levine die in 1980 een beroemd portret van Walker Evans her-fotografeerde en het als haar eigen werk presenteerde. En wat te denken van Richard Prince die in het nieuws kwam met zijn reproductie van The Marlborough Man. Tijdens het festival in Arles afgelopen jaar was de tentoonstelling ‘From here on‘ te zien, volledig samengesteld uit projecten waarbij enkel van bestaand beeld gebruik was gemaakt. Henner maakte daar overigens deel vanuit.
In een uitgebreid artikel over ‘Less Americains’ (Het origineel verscheen als eerste in Frankrijk onder de titel ‘Les Americains’) dat verscheen in the British Journal of Photography wordt zijn daad veroordeeld als smakeloos, de auteur van een artikel in The Guardian omschrijft het als een merkwaardig soort verering.
Bron: www.guardian.co.uk