Mooie cijfers (22 duizend bezoekers) en tevredenheid bij Unseen

De eerste editie van Unseen sloot afgelopen zondag haar deuren met goede verkoopresultaten en tevreden galeriehouders. De galeriehouders waren niet alleen te spreken over de internationale verzamelaars en instellingen die op de beurs afkwamen, zij waren ook vol lof over de organisatie, de communicatie-inspanningen en de zichtbaarheid van Unseen, aldus een persbericht van de organisatie.
Het persbericht vervolgt:

Meer dan 22.000 bezoekers kwamen naar de nieuwe internationale fotografiebeurs Unseen, veel meer dan de organisatoren vooraf hadden verwacht. Naast de geregistreerde bezoekers togen ook vele bezoekers naar het terrein van de Westergasfabriek voor de gratis programmaonderdelen (Unseen Collection, Off Print en de Foam Talent tentoonstelling). De optimistische sfeer van de openingsavond zette zich door tot het eind. Het standontwerp in de Gashouder, ontworpen door architectenbureau Müller van Tol, droeg hier zeker aan bij en zorgde voor een open en ontspannen sfeer. De overzichtstentoonstelling Fashion! Photographs from the Camera Work Collection werd, net als de lancering van de Foam Talent Edition, goed bezocht. De afgelopen week bereikte de online Unseen community meer dan 176.000 mensen.

Vijftig prestigieuze internationale galeries waren vertegenwoordigd op Unseen, waaronder Robert Morat Galerie (Hamburg en Berlijn), Yossi Milo Gallery (New York), East Wing (Doha), Michael Hoppen en The Photographers’ Gallery (beide Londen), G/P Gallery (Tokio), m97 (Shanghai), Les Filles du Calvaire (Parijs), Martin Asbæk Gallery (Kopenhagen) en The Empire Project (Istanbul).

Galeries melden belangrijke verkopen; zo verkocht Aando Fine Art uit Berlijn, aan een nieuwe verzamelaar, een werk van de Koreaanse fotograaf Bae Bien-U ter waarde van € 60.000,- en m97 uit Shanghai tien werken van Huang Xiaoling, hun nieuwste aanwinst. The Photographers’ Gallery in Londen verkocht een serie werken van Julie Cockburn binnen het eerste uur van de beurs aan een gerenommeerde Nederlandse verzamelaar. Galleria Heino (Finland gaf aan zeer waardevolle contacten te hebben gelegd met curatoren en verzamelaars. Galerie Diana Stigter, die een solopresentatie van Elspeth Diederix bracht, verkocht alle werken op de beurs. Bovendien melden verschillende galeries dat er voor hun kunstenaars serieuze belangstelling was van een groot aantal internationale musea.

Unseen initiatiefnemers Marloes Krijnen, Pjotr de Jong en Roderick van der Lee: "Wij zijn meer dan gelukkig met het verloop van de eerste editie van Unseen en zijn de vier partijen van het Blockbusterfonds (BankGiroLoterij, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBFonds en de VandeEnde Foundation) zeer dankbaar. Eveneens de winnaars van de BankGiro Loterij voor het verzilveren van hun vouchers voor werken uit de Unseen Collection. We bedanken ook de stad Amsterdam en, uiteraard, de Westergasfabriek die een event van deze omvang mogelijk maakte. Het niveau van het werk in de galeries was exceptioneel. Dit, in combinatie met een ontspannen festival sfeer, maakte voor zowel de echte verzamelaars als het grote publiek een bezoek aan Unseen meer dan waard. Wij kijken uit naar de volgende editie van Unseen!”

Martin Z. Margulies, een belangrijke verzamelaar uit Miami liet weten: “De energie en het enthousiasme die van Unseen uitging, was uniek. Het werk en de selectie van galeries waren mooi en gebalanceerd. De prijzen zijn eveneens positief en geven beginnende verzamelaars echt de mogelijkheid om een collectie te beginnen. Amsterdam mag trots zijn op een beurs als Unseen.”

Het Duitse Der Tagespiegel schrijft “Unseen heeft zich neergezet als vernieuwende beurs waar veel valt te ontdekken.” Le Figaro omschrijft het ontwerp van de beurs als “Open, efficiënt en ergonomisch” en gaat verder met “De eerste editie van Unseen vangt de tijdsgeest en creëert een platform voor nieuwe kunstenaars.”
De Belgische krant De Morgen benadrukt: “ Unseen maakt fotografie toegankelijk voor een breed publiek, door onder andere de Unseen Collection en lezingen door mensen zoals Simon Baker (fotografie curator bij Tate Modern) en Fred Ritchin (voormalig fotoredacteur van New York Times Magazine).”
De Volkskrant kopt met “Fotobeurs met museale uitstraling” en Trouw schrijft “Unseen is een prachtige hommage aan het gedrukte beeld voor een groot én select publiek. Jammer dat het maar vier dagen duurt.”

Enkele quotes van de galeries:
Aando Fine Art geeft aan zeer tevreden te zijn met de reacties van verzamelaars. “Bijna al het werk in de stand is verkocht. Daarnaast heb ik veel nieuwe mensen ontmoet. Mijn Nederlandse verzamelaars stelde me voor aan hun vrienden maar ik heb daarnaast ook veel nieuwe beginnende verzamelaars ontmoet. Het teken dat Unseen potentie heeft.”
m97 zegt over Unseen: “Een geweldige ervaring en een verbazingwekkend aantal bezoekers. Er is een grote belangstelling en kennis van fotografie in Amsterdam. Unseen bemoedigt dingen die niet typisch zijn voor een kunstbeurs en geeft daardoor de ruimte om nieuwe, frisse werken, die net klaar zijn, te exposeren. Iedereen heeft het al over het tweede, derde, vierde jaar van Unseen, dus ik denk dat de kwaliteit van de beurs zich snel zal verspreiden en er steeds meer mensen zullen komen. Wij kijken er naar uit!”
Martin Asbaek Galery merkt op: “Het is direct duidelijk dat in het neerzetten van Unseen veel werk is gestoken. De beurs is nu al een succes en wij zijn zeer tevreden met de nieuwe contacten met verzamelaars en musea waar we de afgelopen dagen kennis mee hebben gemaakt.”
Les Filles du Calvaire vertelt: “Ik hoop dat Unseen zal uitgroeien tot een jaarlijks evenement. Het is een goede ontmoetingsplaats zo aan het begin van het seizoen. Als het wordt voortgezet, wordt Unseen met haar bijzondere randprogrammering een interessant evenement voor de professional én voor de verzamelaar.”


www.unseenamsterdam.com