Musee d’Orsay verdiept zich in fotohistorie en beleid fotocollecties

Hét museum van de 19de eeuw Musee d’Orsay in Parijs vierde vorig jaar zijn 20-jarig bestaan. Op 13, 14 en 15 september wordt ter gelegenheid daarvan een groot driedaags colloquium Histoire de l’ art du XIXe siècle (1848-1914) bilans et perspectives gehouden, in samenwerking met de École du Louvre. Daar wordt de stand opgemaakt van het kunsthistorisch onderzoek van de afgelopen decennia op het terrein van de kunsten van de 19de eeuw. De schilderkunst, de beeldhouwkunst, de grafische kunsten, de architectuur, de fotografie en de kunstnijverheid uit de periode 1839-1914 zullen in dit symposium uitgebreid aan de orde komen, evenals een aantal algemene onderwerpen zoals praktijk, stijl, smaak, receptie, en kunstenaars, carrières en instituties.
Fotohistoricus (CNRS) Michel Frizot is de coördinator van het fotografieprogramma. Een groot aantal sprekers uit binnen- en buitenland is uitgenodigd om verslag van collectiebeleid en fotohistorisch onderzoek te doen. Kevin Moore houdt een lezing naar aanleiding van zijn boek Lartigue, the invention of an artist. Sylvie Aubenas spreekt over het tentoonstellingsbeleid van ‘photographie ancienne’ in de Bibliothèque nationale de France. Bodo von Dewitz (Agfa Fotohistorama) gaat in op de vroege Duitse fotografie. Mattie Boom, conservator fotografie van het Rijksmuseum in Amsterdam, belicht aspecten van de Nederlandse fotografie. Zij zal ingaan op het thema straat en ‘plein air’ in de laat 19de-eeuwse fotografie. Voorts spreken Ann McCauley (over het naakt) en Sarah Greenough, conservator fotografie van The Nationale Gallery in Washington (over het Europese werk van Stieglitz). Michel Poivert, hoogleraar aan de Universiteit Parijs gaat nader in op de betekenis van fotografie in het museum nu.

Het volledige programma