‘Naarden’ maakt programma bekend

Het Epson FotoFestival Naarden 2007 maakt van zijn tiende editie een mix van gevestigde namen en opkomend talent in de Nederlandse fotografie. Bezoekers kunnen genieten van werk van Ata Kando, Peter Martens, Geert van Kesteren, Erwin Olaf, Cornelie Tollens en Thijs Wolzak, aldus het persbericht, dat vervolgt: ‘Zoals bezoekers zich ook kunnen laten verrassen door de visie van jongere fotografen als Anke van Iersel, Roderik Henderson, Anouk Kruithof, Niels Stomps, Awoiska van der Molen en Dirk Kome.’
Uit het persbericht:

‘Vanaf 17 mei is het publiek welkom op het Epson FotoFestival Naarden, dat sinds 1989 tweejaarlijks terugkeert in de historische vestingstad. Onder de titel Emoticon brengt het festival een lofzang op het gevoel, een thema dat in vijf sub-thema’s zal worden uitgewerkt. De organisatie dompelt de vestingstad onder in een sprankelend festijn met niet alleen binnen, maar ook buiten veel bijzondere fotografie. En naast tentoonstellingen zijn er discussies, presentaties, muziek, theater en andere activiteiten.’

‘Respect voor de grondlegger is een gevoel dat leidde tot een overzichtstentoonstelling van Pim Westerweel, nu 50 jaar in het vak en ruim twintig jaar geleden bedenker van het festival. In Studio Het Arsenaal komen 150 foto’s te hangen, begeleid door enkele meubelontwerpen van Jan des Bouvrie. De foto’s geven onder meer een beeld van de ontwikkelingen in de Nederlandse televisie- en showbizz-wereld van de afgelopen decennia.’

‘In de Grote Kerk krijgt het thema Paradijs zijn vorm. Soms zien we een tuintje, soms een Europees strand of een prachtig droombeeld. De vele vormen van wat mensen als paradijs beschouwen zien we in de fotografie van onder meer Morad Bouchakour, Wendelien Daan, Ruud van Empel, Erwin Olaf, Carin Verbruggen, Marcel van der Vlugt en Walter Blum. Rondom de buitenkant van de kerk komt een tentoonstelling van Droom in het Woud van Ata Kando. Precies vijftig jaar geleden verscheen haar boek met dezelfde titel.’

‘Wie de vesting nadert, zal eerst worden verleid met tentoonstellingen onder de naam Buy Me. Aan de vestingwallen komen blow-ups die de toekomst van de reclamefotografie verbeelden. Tussendoor is er te zien hoe ruim tachtig jaar geleden de buitenreclame in Amsterdam zijn intrede deed. In de voormalige brandweerkazerne komen naast de portretten die Thijs Wolzak voor Quote maakte van de nieuwe generatie Nederlandse miljonairs, beelden van Jasper Zwartjes te hangen, waaronder portretten van de acteurs van Toneelgroep Amsterdam. En bezoekers kunnen een wandeling maken door Maaiveld: 40 foto’s op een glooiend terrein die de tintelende voorjaarsverleiding van het weiland laten beleven.’

‘Dat fotografie en vergankelijkheid een innige relatie hebben, bewijst In Memoriam, een verzameling tentoonstellingen op het terrein Nieuw Molen. Jonge fotografen als Dirk Kome, Poike Stomps en Stefanie Grätz hebben ieder een heel eigen verhaal over herinneringen en over dood. Er is een verzameling met fotojournalistiek werk van Stanley Greene, Geert van Kesteren en Peter Martens. En het hoogtepunt hier wordt ongetwijfeld de expositie van de Amerikaanse Elisabeth Heyert die statig opgebaarde, overleden bewoners van de New-Yorkse wijk Harlem op ontroerende wijze heeft geportretteerd.’

‘Verspreid door de vesting zal de bezoeker onderdelen tegenkomen van Angst. Het kan gaan om persoonlijke angsten en posttraumatische stoornissen, gefotografeerd door onder meer Saskia Lelieveld en Anouk Kruithof. Exposities van onder meer Awoiska van der Molen en Jantien de Bruin tonen onheilspellende plekken. Onder de titel Vliegtuig onderzoekt een achttal fotografen hoe de toeschouwer angst beleeft na 9/11. Geluidsfragmenten van kunstenaar Ronald van der Meijs geven een eigen interpretatie van de getoonde fotografie.’

‘De tentoonstelling Beautiful Freak toont werk van fotografen waarin mensen met afwijkingen en freaky gedrag het centrale thema vormen. Het is een historische reis van begin 20e eeuw tot nu. De mens heeft een natuurlijke behoefte tot het bekijken van het vreemde en bizarre en de fotografie is daarbij soms een extra oog. In Bastion Oranje en omgeving ziet de bezoeker onder meer werk van  Gerard Wessel, Cor Jaring, Joseph Mills, Annette den Ouden, Folkert van Dunné, Arjan van den Berg, Jasper Groen, Rolph Gobits en Milette Raats. De jonge fotografe Anke van Iersel krijgt alle ruimte in de Gele Loods.’

Intussen is de website van het Epson FotoFestival Naarden 2007 online, waar veel meer informatie is te vinden: www.fotofestivalnaarden.nl