Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam laat de komende maanden in twee tentoonstellingen nieuwe richtingen zien waarin de fotojournalistiek zich ontwikkelt. In juni opent ‘So Blue, So Blue – Edges of the Mediterranean’ van Ad van Denderen, en vanaf 10 mei is ‘Baghdad Calling’ van Geert van Kesteren te zien.
So Blue, So Blue – Edges of the Mediterranean is een fotoproject van de Nederlandse fotograaf Ad van Denderen, die begin dit jaar de prestigieuze oeuvreprijs van het Fonds voor Beeldende Kunst, Bouwkunst en Vormgeving ontving.
UI t het persbericht van het museum: ‘In So Blue, So Blue ontstaat een beeld van de regio rond de Middellandse Zee dat ver af staat van hetgeen de gemiddelde toerist op zijn netvlies heeft. Van Denderen reist sinds 2003 met regelmaat door de zeventien landen die aan de Middellandse Zee liggen om daar de politieke, sociale, economische en ecologische veranderingen te fotograferen. Dit immense gebied staat onder grote druk door enerzijds de snel groeiende toeristenindustrie, anderzijds door de spanningen die geopolitieke ligging met zich meebrengt. Hier komen immers Noord Afrika, het Midden Oosten en Zuid Europa bij elkaar: regio’s met onder andere grote politieke, culturele en religieuze verschillen. De zeventien landen in So Blue, So Blue – Edges of the Mediterranean zijn: Gibraltar, Spanje, Frankrijk, Italië, Kroatië, Albanië, Griekenland, Cyprus, Turkije, Syrië, Libanon, Israël en bezette gebieden, Egypte, Libië, Tunesië, Algerije en Marokko.’
En over Baghdad Calling schrijft het museum: ‘Vijf jaar nadat coalitietroepen onder leiding van de Verenigde Staten Irak binnenvielen is de rust in het land -en daarmee de grote stroom vluchtelingen- nog steeds niet teruggekeerd. De tentoonstelling Baghdad Calling van Nederlandse fotograaf Geert van Kesteren geeft een kijk op het leven van Iraakse vluchtelingen in Jordanië, Syrië, Turkije en Noord-Irak door middel van foto’s en interviews. Naast de opnamen van Van Kesteren staan de door hem verzamelde foto’s afkomstig van fotomobieltjes en digitale camera’s van Iraakse vluchtelingen centraal. Deze combinatie staat voor een nieuwe fotojournalistieke aanpak en maakt Baghdad Calling tot een indringend document. Baghdad Calling is een vervolg op het internationaal geprezen boek en tentoonstelling Why Mister, Why?, die Van Kesteren eerder maakte over de oorlog in Irak (vertoond in het Nederlands Fotomuseum in 2005).’
• Ad van Denderen in de National Geographic: ‘Weg van de gekte fotograferen’