Het George Eastman House heeft zojuist bevestigd, de tentoonstelling Nature as Artifice te programmeren, waarin het Nederlandse landschap centraal staat in fotografie en videokunst van eind jaren tachtig tot nu. Het museum in Rochester zal Nature as Artifice in zomer 2009 gelijktijdig tonen met een reconstructie van de tentoonstelling New Topographics (1975), met ‘man-altered landscape’ gefotografeerd door onder andere Bernd&Hilla Becher, Lewis Baltz, Stephen Shore, Robert Adams en anderen.
Nature as Artifice zal op drie plaatsen worden getoond:
12 juni – 28 september 2008: Kröller-Müller Museum, Otterlo
In het kader van de nieuwe Internationale Triënnale Apeldoorn over cultuur, tuin en landschap
22 oktober 2008 – 18 januari 2009: Neue Pinakothek, München (als hedendaagse tegenhanger van de tentoonstelling De Wijde Blik over 19e eeuwse Nederlandse landschapsschilderkunst, samengesteld door het Rijksmuseum Amsterdam, tegelijkertijd getoond in de Neue Pinakothek)
11 juli – 4 oktober 2009: George Eastman House, Rochester (NY) (in de context van de tentoonstelling New Topographics)
Nature as Artifice bevat werk van Hans Aarsman, Theo Baart, Wout Berger, Henze Boekhout, Marnix Goossens, Maria Driessens en Edwin Verstappen, Arnoud Holleman, Gert Jan Kocken, Jannes Linders, Cary Markerink, Hans van der Meer, Gábor Ösz, Bas Princen, Xavier Ribas, Gerco de Ruijter, Frank van der Salm, Hans Werlemann en Edwin Zwakman. Conservator is Maartje van den Heuvel (Prentenkabinet Leiden / ALIA for lens based art).
Er komt ook een boek onder redactie van Tracy Metz (journaliste NRC Handelsblad) en Maartje van den Heuvel.