NIDF organiseert kennisbeurs

Het Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie(NIDF) organiseert in samenwerking met het Grafisch Opleidings Centrum op 8 en 9 december aanstaande de Kennisbeurs.
Het persbericht van de organisatie:

Op het Hilversumse mediapark wordt een moderne fotografische studio ingericht waar diverse nieuwe aspecten van het vak in de praktijk getoond worden, inclusief de verwerking van digitaal beeld op computers en de uiteindelijke uitvoer naar verschillende publicatievormen. Het eindresultaat van digitaal beeld is veelal afhankelijk van vele schakels als de camera, computer, software, printer of de menselijke kennis van zaken. Doel van de Kennisbeurs en de rol van het NIDF daarin is om kennis op het gebied van digitale fotografie en beeld te delen. Daarbij doelt het NIDF niet alleen op de fotograaf. “Iedereen die zich met digitaal beeld bezighoudt heeft hier belang bij”, aldus Jan van der Schans, directeur van het NIDF.

Kennis shoppen
Digitale fotografie wordt steeds belangrijker en heeft inmiddels analoge fotografie ver achter zich gelaten. Aan deze explosieve groei is bovendien nog lang geen einde in zicht. Het NIDF heeft een duidelijke visie op het gebied van kennisoverdacht, mede daardoor is het instituut koploper als kenniscentrum. In samenwerking met een aantal gerenomeerde sponsors organiseert het jaarlijks een aantal evenementen die toegankelijk zijn voor een breed publiek met als rode draad ‘kennis shoppen’.

Kennis centrum
Als gespecialiseerd kenniscentrum voor digitale fotografie organiseert het NIDF in samenwerking met het Grafisch Opleidings Centrum een tweedaags evenement in Hilversum waar broodnodige kennis van vele producten, oplossingen en technologische ontwikkelingen vergaard kan worden. Iedereen die digitaal werkt of gaat werken wordt onherroepelijk geconfronteerd met nieuwe technologieën die vele vragen oproepen.

Kennis beurs
De kennisbeurs biedt uitkomst. Gebruikers delen hun ervaringen, doen kennis op en kunnen zichzelf bijspijkeren. Niet alleen de fotograaf, maar met iedereen die zich met digitaal beeld bezighoudt; van ontwerpers en DTP-ers tot aan reclamebureau’s, drukkerijen en PR-afdelingen. Al deze vakgebieden zijn ineens vergeven van nieuwe techniek en bijbehorende terminologie. Ervaren consultants, docenten en fabrikanten zullen tijdens de Kennisbeurs in Hilversum, aanwezig zijn om vragen van bezoekers te beantwoorden, terwijl specialisten uit diverse vakgebieden tijdens de seminars dieper op de theorie ingaan.

Kennis overdracht
Woendag 8 december 2004 wordt ingegaan op kleurmanagement in alle aspecten. Er wordt gekeken naar de definitie van kleur in digitale apparaten, kleurechtheid van digitale camera’s, kleurmanagement in proof en print en het nut van meer dan vier kleuren in inkjet printers. Donderdag 9 december gaat de kennisbeurs in op workflow management. Allereerst wordt ’s ochtends de NIDF norm toegelicht. Met alle bestandsformaten die er zijn, is het geen overbodige luxe om een internationale standaard te creëren voor de aanlevering van digitale bestanden. Het NIDF is bezig deze standaardisering te introduceren in het vakgebied. Ook zullen metadata en XMP de revue passeren, de toekomst van het RAW-formaat en de voordelen van een ICCWorkflow. ’s Middags behandelen verschillende partners het thema ‘workflow’ in de context van hun product.

Kennis schakels
Door te kennis shoppen krijgt men de gelegenheid informatie te delen, te vergaren of op te doen, waardoor het eindresultaat verbetert en/of de efficiëntier tot stand komt. Jan van der Schans, Directeur van het NIDF noemt kennis shoppen de door het NIDF geboden mogelijkheid om ontbrekende of nog te upgraden informatie te vergaren. “In de keten van kleurmanagement of workflowmanagement kunnen een paar zwakke kennisschakels zitten. Door te kennis shoppen krijgt de gebruiker de kans die zwakke schakels aan te pakken met als doel een optimaal digitaal beeld”, aldus Van der Schans.

Zoals gesteld zullen gerenommeerde partners uit het bedrijfsleven op de NIDF kennisbeurs vertegenwoordigd zijn, zoals Apple, Adobe, Canon, CMI, Colourbooster, Epson, Eizo, Extensis, Fujifilm, Gretag-MacBeth, Hasselblad, HP, Kodak, Nikon, SanDisk en Wifac. Deze zullen allemaal een demonstratie van hun producten geven, waarin gebruik ervan verder toegelicht wordt.

Over het NIDF
Op initiatiefvan de Fotografen Federatie, namens de vertegenwoordigende fotografenverenigingen, is in 2000 het NIDF opgericht. Met de ontwikkeling en groei van het digitale tijdperk groeide ook de vraag naar een kenniscentrum op het gebied van digitale fotografie.

Het NIDF biedt opleidingen die zijn toegesneden op de fotografie en de aanverwante vakgebieden; theorie nuttig voor de praktijk en praktijk noodzakelijk voor de verdere ontwikkeling van kwaliteit van het digitale beeld in talloze publicatievormen en andere uitingen Van opname tot afdruk – alles kan digitaal en alles wordt digitaal. Het eindresultaat is afhankelijk van de zwakste schakel in de ketting – dat kan uw camera zijn, uw computer, de software, de printer of zelfs uw eigen kennis van zaken. De trainingen bij het NIDF zijn ervoor om te zorgen dat er geen zwakke schakel meer is. Het NIDF beschikt over computers, een studio en randapparatuur.

Het NIDF onderzoekt daarnaast het nut van allerlei soorten hard- en software, toegespitst op digitale fotografische beeldkwaliteit. Dankzij speciale apparatuur geeft het NIDF een objectief oordeel over camera’s, printers, software en hardware, dat wordt gepubliceerd in vooraanstaande vakbladen als P/F en DigiTales.

Kosten voor dit seminar bedragen 90,- euro. Met een passepartout voor beide dagen ontvangt u korting en bedraagt de toegangsprijs slechts 75,- euro per dag. De maximale hoeveelheid deelnemers is echter beperkt.

VOOR MEER INFORMATIE KUNT U TERECHT BIJ:

SOLID GROUND PR&EVENTS
Peggy de Lange / Gijs Roeloffzen / Mike Duin
Edward Jennerstraat 340
2035 EW Haarlem
T: +3123 533 40 99
F: +3123 533 40 68
E: nidf@solidground.nl