Noorderlicht Fotogalerie laat nadenken over geheugen

Onder de naam ‘No Man’s Land’ is sinds afgelopen weekeinde in de Noorderlicht Fotogalerie in Groningen een expositie te zien met werk van drie fotografen. De gemeenschappelijke noemer is dat hun fotografie gaat ‘over wat in het geheugen blijft, vervormd wordt of verloren gaat,’ zoals het persbericht het omschrijft:
‘Onze beleving van de realiteit is een optelsom van ervaringen. Iedere dag doen we nieuwe indrukken op die zich nestelen in ons brein. Ons geheugen is echter geen film die zich integraal laat afspelen; we schikken, herschikken, bewaren, vergeten en voegen toe. In ons hoofd bevindt zich een bonte verzameling aan herinneringen – echt, fictief of aangepast – die we aaneensmeden tot een nieuw verhaal. In een even persoonlijke als poëtische tentoonstelling laten drie fotografietalenten een intrigerende montage zien van de film in hun hoofd – het land waartoe zij alleen toegang hebben.’

One Man’s Land bestaat uit:

Without End (met fotoboek, uitverkocht): een autobiografisch verslag waarin Joakim Eneroth vertelt over zijn ontmoetingen, zijn reizen (naar onder meer IJsland, India en de VS) en zichzelf. Volgens Eneroth is het leven een voortdurende stroom van indrukken die ons veranderen, beïnvloeden en onze persoonlijkheid bepalen. Without End is zijn onderzoek naar wat hem heeft gevormd – of creëert hij met zijn fotografie zelf zijn omgeving? Without End is gemaakt met een pinholecamera, een camera zonder lens, te vergelijken met een camera obscura.

Joakim Eneroth (Zweden, 1969) won sinds hij eind jaren ’90 begon met fotograferen verschillende fotoprijzen in Zweden. Zijn fotoboek Without End werd bejubeld in Frankrijk en Zweden, waar de impact van zijn werk wordt vergeleken met die van de fotografie van de Zweedse meester Christer Strömholm. Zijn series Testimony en Waiting waren in 2005 onderdeel van de Noorderlicht Fotomanifestatie Traces & Omens.

Trying to dance (met fotoboek): een lyrische serie portretten, zelfportretten, landschappen en stillevens die JH Engström maakte tussen 1998 en 2002. In een mix van stijlen en genres verweeft hij zelfportretten met landschappen en naaktportretten van vrienden met mystieke beelden van interieurs, en komt zo tot een zeer persoonlijke impressie van de wereld om hem heen. De beelden maakte hij in zijn voormalige woonplaats New York en in zijn geboorteland Zweden.

JH Engström (Zweden, 1969) werkte als assistent van de fotografen Mario Testino en Anders Petersen. Zijn eerste boek, Shelter (1997) over dakloze vrouwen in Stockholm, werd in Zweden uitgeroepen tot fotoboek van het jaar. Engström werd in 2005 genomineerd voor de Deutsche Börse Photography Prize en wordt vertegenwoordigd door Galerie Vu.

Hole in the Head (fotoboek verschijnt in 2006): een fictief verhaal van André Lützen over wat in ons geheugen wordt vervormd of verloren gaat. Lützen combineerde persoonlijke ervaringen met herinneringen aan plekken of situaties, en rangschikte ze op basis van chronologie en ritme. In zijn verslag sluipen fictieve gebeurtenissen, zoals ook ons geheugen een verweving is van fictie en feit. Hole in the Head laat zien hoe een nieuwe, individuele realiteit tot stand komt.

André Lützen (Duitsland, 1963) begon zijn carrière als assistent van de Magnum-fotografen Gilles Peress en Eugene Richards. Hij doceerde fotografie in Duitsland en de Verenigde Staten en produceerde enkele videofilms. André Lützen is aanwezig bij de opening.

• Meer informatie en beelden: Noorderlicht