De aangekondigde officiële openingsredenaar Jort Kelder kwam niet opdagen, maar dat kon de aanwezigen afgelopen zaterdag er geen moment van weerhouden in opgeluchte sfeer de opening bij te wonen van de hoofdtentoonstelling van Noorderlicht in Museum Belvedère op het zonnige Friese landgoed Oranjewoud. Museumdirecteur Hans Steenbruggen (linksonder op de foto) nam de gelegenheid te baat om de honderden aanwezigen toe te spreken.
Bezoekers die de locatie zochten werd in het dorp Oranjewoud met opvallende houtconstructies de weg gewezen naar Museum Belvedère. Die constructies bleken de voorbode van de vormgeving van de buitententoonstelling bij het museum die onder de open hemel en in het gras het thema van het festival als het ware fysiek aanraakte: de verhouding tussen de natuur en de moderne mens.
In en rond het museum wordt het thema, onder de titel Terra Cognita, verbeeldt met fotoseries die vaak gephotoshopt of geënsceneerd de spanning tussen natuur en menselijk ingrijpen laten zien. En hier en daar ook nog wel de meer documentaire vastlegging van de werkelijkheid zoals we die van Noorderlicht meer gewend zijn. Een recensie volgt later nog op PhotoQ.
Dat Noorderlicht alsnog lijkt te worden opgenomen in de rijksambtelijk bestempelde BIS (basisinfrastructuur), met als belangrijkste voordeel een jaarlijkse ondersteuning met 200 duiizend euro gaf de opening een ontspannen atmosfeer. De strijdbare opstelling van enkele maanden geleden, toen de manifestatie te horen had gekregen buiten genoemde BIS te vallen, kon even worden losgelaten.
En zo konden organisatoren, fotografen, journalisten, bloggers, fotoredacteuren en andere vrienden van het festival de dag afsluiten met een uitgebreide en rijk besprenkelde buffetmaaltijd in het restaurant van de cateraar, die het na een langdurige hoosbui een dag eerder niet aandurfde om te serveren onder een luifel in het weiland. Zo gaat dat in een Nederlands Terra Cognita.