NS wil breder publiek voor Rails

Het blad Rails gaat zijn bijzondere karakter verliezen. De NS willen het magazine, dat gratis in de trein kan worden gelezen, voorzien van een nieuwe bladformule. Rails heeft in de afgelopen decennia een naam opgebouwd als een paradijsje voor speciale vormgeving en fotografie. Dat is verleden tijd. De NS schrijven nu voor dat het blad aansluiting moet zoeken bij een breed publiek.
In de Volkskrant zegt een woordvoerster dat de NS best trots op Rails zijn – ‘en schoolvoorbeeld van een mooi, tegendraads en hip tijdschrift’ . Maar het levert te weining op. ‘Het blad is zonder dat dit de bedoeling was avant-gardistisch geworden; het wordt vooral gewaardeerd door een kleine groep randstedelingen. De meeste van onze reizigers laten het blad links liggen,’ aldus de woordvoerster. Met name de modefotografie is een steen des aanstoots: ‘De modereportages worden vaak als irritant beoordeeld; door de aparte fotografie zijn de kledingstukken soms zelfs niet goed zichtbaar.’

Rails werd tot nu toe gemaakt door Readershouse Brand Media. Het bedrijf is, net als Sanoma Uitgevers, Mediapartners en vdBJ uitgenodigd om met een goed voorstel te komen voor de nieuwe aanpak.

Bij het 10-jarig bestaan van Rails, in 1999, organiseerden de NS bij het FotoFestival Naarden een expositie met fotografie uit het blad. Daarvoor werd speciaal een treinstel geplaatst op de wallen van het vestingstadje.

De Volkskrant: NS-blad Rails te hip voor reizigers