Onderzoek bewijst: we maken massaal foto’s, maar doen er niets mee

Onderzoek bewijst: we maken massaal foto’s, maar doen er niets mee

Nederlanders maken steeds vaker foto’s dankzij de smartphone en tablet, maar ze doen er vrijwel niets mee. Uit onafhankelijk onderzoek van het fotoservice-bedrijf CEWE onder 1094 Nederlanders blijkt dat meer dan de helft de opgeslagen digitale foto’s nooit meer terugkijkt, terwijl een op de drie er het liefst een tastbare herinnering van maakt, zoals een fotoboek.

Het bericht van CEWE vervolgt:

Tot 10.000 digitale foto’s onaangeraakt opgeslagen
Nederlanders maken ongekend veel foto’s. De komst van de smartphone en tablet is daar een belangrijke oorzaak van. Maar liefst 68% zegt vaker foto’s te maken door de beschikbaarheid van smartphones en tablets. Een kwart van de Nederlanders maakt hierdoor meerdere keren per week foto’s en een kleine groep (15%) meerdere malen per dag. Dit met gevolg dat bijna een derde (32%) inmiddels een aardige verzameling heeft en zo’n 2.500 tot 10.0000 foto’s heeft opgeslagen. Bij een op de tien is dat opgelopen naar meer dan 10.000.

Foto’s hebben meer waarde als ze tastbaar zijn
Het gevolg is dat het lastig wordt om alle foto’s met enige regelmaat terug te kijken. 37 procent van de Nederlanders vindt het een flinke klus en bekijkt de foto’s slechts een paar keer per jaar. Ondanks dat Nederlanders nauwelijks omkijken naar de foto’s, willen ze het liefst toch iets tastbaars maken van memorabele momenten zoals Kerst met de hele familie of verjaardagen. 23% geeft de voorkeur aan een fotoboek, maar komt hier door tijdgebrek vaak niet aan toe. Bijna 80% geeft aan niet snel een kerstkaart of poster (62%) van de foto’s te maken. Meer dan een kwart (27%) vindt dat foto’s waardevoller zijn als ze zijn vastgelegd in iets tastbaars. Dit geldt vooral voor vrouwen (32%) en gezinnen met kinderen (64%).

Vrouwen delen meer kiekjes via social media dan mannen
Maar liefst 80% wil de foto’s wel graag aan anderen laten zien en deelt kiekjes al met vrienden of familie. Door tijdgebrek gebeurt dit voornamelijk via sociale media zoals bijvoorbeeld Facebook. Meer dan de helft van de Nederlanders (57%) plaatst af en toe een foto op social media. Vrouwen zijn iets sneller geneigd foto’s online te delen dan mannen; drie kwart van de vrouwen plaatst regelmatig een foto via sociale media. Bij mannen is dit twee op de drie.

Nederlanders bewaren foto’s het liefst op de computer of laptop (86%), de externe harde schijf (47%) en de smartphone of mobiele telefoon (36%).

Het onderzoek is in november 2014 uitgevoerd door PanelWizard Direct in opdracht
van CEWE onder 1094 Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd conform de ISO-richtlijnen voor marktonderzoek. De steekproef is bepaald op basis van de Gouden Standaard en is daarmee een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking, aldus CEWE.

www.cewe-fotoboek.nl

cewe-graphic-2

Een reactie plaatsen