Op de eerste twee dagen van april zijn er zeven fotografietentoonstellingen van start gegaan. Het medium blijft de drager van zeer uiteenlopende doelstellingen en persoonlijke beeldtalen.
In het Zaans Museum is ‘Het geheim van het Hembrugterrein’ onthuld. In een reeks grote kleurenbeelden toont de fotograaf Gé Dubbelman de schoonheid van dit verlaten en inmiddels gedeeltelijk overwoekerde complex van de munitiefabriek Eurometaal. In de expositieperiode stelt men tijdens diverse activiteiten de omgang met het industriële erfgoed aan de orde.
• informatie: www.zaansmuseum.nl
Het bureau van het Stedelijk Museum in Amsterdam toont enige grote landschapsfoto’s en een video van de Egyptische kunstenares Hal Elkoussy. Haar project ‘Peripheral’ thematiseert de spanning tussen de buitenwijken en het centrum van haar geboortestad Caïro, tussen het individu en deze wereldstad. In de video wordt de kijker passagier van een Caïrose minibus en hoort uitspraken van bewoners, teksten uit nieuwsberichten en statistieken en allerlei reclameboodschappen. De waterval aan informatie in de video vormt een contrast met de verstilde fotografie over bouwprojecten aan de rand van de stad. De foto’s hebben niet geheel onbedoeld een relatie met de klassieke topografische opnamen van Egypte.
• informatie: www.smba.nl
‘Mens’ heet de tentoonstelling van Dick (vader) en Marco (zoon) Bastmeijer in Galerie Objektief in Enschede. Zij presenteren reisfotografie en portretten die zij met hun twee-ogige middenformaatcamera maakten, onder andere in India en New York.
• informatie: utopia.ision.nl/users/wtr/fgo/etn
De Hug Gallery in de Amsterdamse Jordaan heeft een expositie met werk van ‘Mr & Mrs Antoni + Alison’. Dat is de kunstenaarsnaam van de Britse modeontwerpers Alison Roberts and Antoni Burakowski. De belangrijkste eigenschap van hun fotocollages blijkt een – soms variétéachtige – Engelse humor. Ze knutselen grappige kleine installaties in elkaar op de ontbijttafel of plakken iets alledaags op een reproductie van een wereldberoemd schilderij, zoals bijvoorbeeld een krop sla op één van Monet’s tuinenschilderijen uit Giverny.
• informatie: www.hughug.info
In de Eindhovense gallerie Pennings presenteerde de nieuwe directeur Petra Cardinaal Dewaide haar eerste tentoonstelling: ‘Feel free to feel free’. De exposant is de jonge Belg Bart Rouwen die de kunstenaarsnaam Mamabart voert. Hij is een performende fotograaf of een fotograferende performer die vaak zelf optreedt in surrealistische/absurde situaties.
• informatie: www.galeriepennings.nl of Barts opmerkelijke eigen site: www.mamabart.com
Het Venlose Museum Van Bommel van Dam opende exposities van Seamus Nicholson en Marjan Teeuwen. Onder de titel Works 1996 – 2006 worden twintig filmische situaties gefotografeerd door Nicholson gepresenteerd. De fotograaf werkte onder andere samen met mode-ontwerpster Vivianne Westwood en heeft in dit museum zijn eerste Nederlandse show.
Voor de expositie ‘Schuilplaats’ heeft Marjan Teeuwen een installatie gebouwd in de atoomschuilkelder onder Museum van Bommel van Dam. Doordat deze ruimte niet toegankelijk is voor publiek, kan men het werk slechts zien via bewakingscamera’s. De monitorbeelden tonen een ruimte waarin ordners, oude tijdschriften en archiefdozen puin en verbrande huisraad minitieus zijn geordend. In Teeuwens fotografie zien we vaker prachtig geordende overblijfselen van onze consumptiemaatschappij, waarvan uiteindelijk alleen de foto blijft bestaan.
• informatie: www.vanbommelvandam.nl http://www.vanbommelvandam.nl/
In het Amsterdams Centrum voor Fotografie is een tentoonstelling ingericht met werk van de jonge kunstenaars Gwenneth Boelens en Katja Mater.
Uit het persbericht: ‘Het werkterrein van Gwenneth Boelens is breed: installaties, performances, collage’s en fotografie. Elk onderdeel behoudt daarbij zijn autonomie. Belangrijke aspecten in haar werk zijn het spel tussen gebeurtenis en registratie, het herscheppen van kader en het forceren van menselijke aan- en afwezigheid.’ En idem, over Katja Mater: ‘ In haar fotografie en video’s onderzoekt Katja Mater mediumspecifieke eigenschappen van de fotografie. Het onderzoek dat zij in het ACF laat zien richt zich op de werking van licht met betrekking tot fotografisch materiaal. Zij definieert daarbij minimale condities. Bij het vrijwel afwezig zijn van licht lijkt het beeld onzichtbaar, maar na enige gewenning doemt een bijna lichtloze dimensie op. Bij overvloedig licht onderzoekt zij de verstorende werking die dat op het beeld heeft.’
• informatie: www.acf-web.nl