Ophef over nieuwe voorwaarden Instagram

De laatste dagen ontstond er veel ophef over Instagram. De fotosite wil zijn algemene voorwaarden veranderen, waarbij gebruikers toestemming geven voor gebruik van hun foto’s door adverteerders. Veel fotografen hebben daarop besloten hun account te verwijderen en niet langer foto’s te plaatsen op het grootste fotonetwerk van dit moment. Intussen lijkt Instagram zijn plan te herzien.
Het internet werd na bekendmaking van de veranderingen omtrent de algemene voorwaarden overspoeld met kritiek door zowel Instagram-gebruikers als de media. Voor sommige professionele fotografen vormde Instagram een handig marketinginstrument, maar door de veranderingen zullen zij niet langer gebruik maken van het fotonetwerk.

Onlangs werd Instagram door Time magazine gebruikt als nieuw platform voor visuele communicatie: zij vroegen de gebruikers om de situatie rond de orkaan Sandy vast te leggen en wat zij dachten van de veranderingen.

Dinsdagmiddag reageerde Instagram met een blogbericht waarin zij zichzelf verduidelijken en beloven om een aantal wijzigingen toe te passen: ‘Het werd door veel mensen geïnterpreteerd dat wij de foto’s van gebruikers zouden verkopen aan anderen zonder enige compensatie. Dit is niet waar en het is onze fout dat de door ons gebruikte woorden verwarrend zijn’, aldus Kevin Systrom, medeoprichter van Instagram.

Het blogbericht vertelt dat de gebruikers nog steeds hun eigen foto’s bezitten. De nieuwe algemene voorwaarden zullen 30 dagen voordat ze daadwerkelijk van kracht zijn bekend worden gemaakt, zodat er voor de gebruiker genoeg tijd is om te reageren op de nieuwe servicevoorwaarden.

Wired: Instagram Puts a Sunny Filter on Its Terms of Service
Poynter: Instagram changes terms of service, but will pro photographers flee anyway?