De actrice en columniste Nazmiye Oral moest vorige maand even de ogen uitwrijven toen ze de cover van Opzij zag. Zij stond op het omslag, maar ze miste de lachrimpels bij haar mond en de moedervlek op haar linkerborst.
In haar column in de Volkskrant schreef ze afgelopen dinsdag: ‘Ik ben beroofd. Nadere bestudering van mijn foto’s in Opzij leerde dat ook ik niet gespaard was door de retoucheerstift.(…) Voor de kreukjes kan ik nog een reden verzinnen, ik ben niet helemaal wereldvreemd. Het zijn rimpels. Kennelijk maakten ze me harder, of ouder. Hoe dan ook, een reden om weg te gummen. De moedervlek blijft een mysterie, want zij zit op een door de natuur perfect gekozen plek.’
Bij Opzij zijn ze er niet blij mee, in elk geval de redactiechef Emily Nobis niet. Zij zegt in een artikel in NRC Handelsblad van gisteren dat de retouches niet op verzoek van Opzij zijn gepleegd: ‘Iemand moet plezier hebben in het op de cover staan. Maar retoucheren is absoluut niet iets waarvan wij willen dat de fotograaf dat doet.’
In het zelfde artikel zegt de fotografe, Carin Verbrugge: ‘Ze weten bij Opzij al wel heel lang dat ik altijd retoucheer.’ In de NRC zegt ze dat ook haar portretten van Daphne Deckers (‘verzacht’) en Sanne Wallis de Vries (‘pukkeltje’) zijn geretoucheerd.
Verbrugge heeft er geen moeite mee: ‘Als iemand toevallig met een pukkel uit bed is gekomen, moet ik die dan fotograferen? Hoe waarheidsgetrouw is die foto dan als die pukkel er een week later niet meer zit? (…) Nu was het toevallig een moedervlek. En die rimpels zijn alleen verzacht.’
• Bekijk werk van de fotografe op www.carinverbruggen.com.