Organisatie blikt tevreden terug op Unseen 2014

Organisatie blikt tevreden terug op Unseen 2014

The Guardian omschreef het als “Jampacked with genius”: de derde editie van Unseen sloot gisteravond zijn deuren. Deelnemende galeries, verzamelaars en bezoekers waren vol lof over de aanwezigheid van de vele internationale bezoekers, de hoge kwaliteit van het getoonde werk en de ruim 60 bijzondere wereldpremières die op Unseen te zien waren, aldus een persbericht van de organisatie.

Het bericht vervolgt:

NIEUWE FOTOGRAFIE
Drieënvijftig internationale galeries namen deel aan Unseen Photo Fair 2014, waaronder Flowers Gallery (UK), The Empire Project (TR), East Wing (QA) en Galerie Les Filles du Calvaire (FR), en nieuwkomers als Galerie Nicola Von Senger (CH), Galerie van der Mieden (BE) en KANA KAWANISHI (JP). De galeries hebben het Unseen concept omarmd en kwamen met indrukwekkende presentaties met nieuwe fotografie. TIME LightBox schreef: “Unseen Photo Fair en Festival is misschien wel het best bewaarde geheim in het kunstbeurzen-circuit. Niet dat Unseen niet bekend is maar deze in Amsterdam gebaseerde fotobeurs onthult voor het derde jaar op rij een bijzondere selectie nieuw werk die niet alleen ongebruikelijk maar ook verhelderend is en die de belofte om baanbrekend nieuwe fotografie te promoten ondersteunt.”

De nieuwe Unseen Premières waren een groot succes. Meer dan 60 werken maakten hun debuut op Unseen 2014. Presentaties van premièrefotografen waaronder Inka Lindergård (1985, FI) en Niclas Holmström (1984, SE), Dana Lixenberg (1964, NL) en Misha de Ridder (1971, NL), werden druk bezocht door een zeer geïnteresseerd publiek. Bernadine Bröcker van Apollo Magazine merkte op: “De sfeer op de beurs is aanstekelijk: de fotografie is opwindend, ontwrichtend en vermakelijk.”

INTERNATIONAAL BEZOEK
Vele internationale bezoekers en kopers deden de beurs aan. Robert Morat van Robert Morat Galerie (DE): “Wat me opviel die jaar is dat het publiek zo goed geinformeerd en geinteresseerd was.” Ook was er dit jaar een grotere toestroom van internationale bezoekersgroepen zoals de Victoria & Albert Museum’s Photographs Acquisition Group (Londen), de patronen van The Photographers Gallery (Londen), de vrienden van de Kunsthalle Hamburg, en Nederlandse bezoekersgroepen zoals de patronen van het Rijksmuseum, Stedelijk Museum en de Rijksakademie in Amsterdam.

Chris Littlewood van Flowers Gallery (UK): “We hebben goed verkocht aan diverse verzamelaars die hier voor het eerst waren; ze waren onder de indruk van de sfeer.” Charlie Fellowes van Edel Assanti (UK): “Unseen wordt ieder jaar beter, er is meer en meer toeloop van internationale bezoekers en er zijn opvallend meer Nederlandse verzamelaars dan in vorige jaren.”

UNIEKE SAMENWERKING MET LORENZO VITTURI
De levensgrote installatie die tijdens Unseen is opgebouwd op het Festivalplein was het resultaat van een productieve samenwerking tussen Unseen en de prijswinnende Italiaanse fotograaf Lorenzo Vitturi (1980). Vitturi’s installatie wordt door Sean O’Hagan in The Guardian omschreven als: “The symbol of this year’s Unseen, which undercuts the commerciality of most art-photography fairs with moments of high mischief.”
Voor het eerst bood Unseen ook een gelimiteerde editie prints uit dit speciaal in opdracht voor Unseen gemaakte kunstproject aan. De twee galeries die Vitturi vertegenwoordigden op de beurs, Flowers Gallery (UK) en Kahmann Gallery (NL), deden goede zaken met het werk van deze fotograaf.

PRIJSWINNAARS
De Duitse fotograaf Regine Petersen (1976) is geselecteerd voor het 2014 Outset | Unseen Exhibition Fund door een comité van curatoren bestaande uit Ann-Christin Bertrand (curator C/O Berlin), Matthew Leifheit (fotoredacteur VICE) en Shoair Mavlian (assistent curator Tate Modern). Petersen krijgt begin 2015 een solo tentoonstelling in Foam 3h. De Nederlandse fotograaf Anne Geene (1983) ontving de New Talent Photography Award van ING Private Banking. De Zwitserse kunstenaar Simon Rimaz (1987) won de Unseen Dummy Award 2014 met de dummy Unusal View of Unknown Subjects. Rimaz’s boek zal worden gepubliceerd door Lecturis en wordt gepresenteerd op Unseen 2015.

UNSEEN MAGAZINE
Het speciale Unseen Magazine, dat de catalogus verving is zeer goed ontvangen. Dit magazine, met interviews en achtergrondinformatie over werk van fotografen, trends in de hedendaagse fotografie en de kunstmarkt was een goede aanvulling op de inhoud van de beurs. “Breng er een avond mee door op de bank en de volgende dag kom je beter beslagen ten ijs”, aldus Merel Bem in de Volkskrant.

GALLERY COMMENTS
Sawako Fukai of G/P Gallery (JP): “I am very happy with the fair, this is a special year for us because we also organised an exhibition on the festival site which went very well. We have sold many works for each artist we have brought.”

Tom Woo of HADA Contemporary (UK) (exhibiting for the first time): “We are very, very happy with Unseen. We have met a lot of new clients whom were very enthusiastic. We have also made very good sales. The quality control of the fair by the organisation is excellent, and it is the quality brings the people in. If I were a collector I would come here. Unseen has made a clear mark in its own niche and I hope that it will continue to grow and grow.”

Kerimcan Güleryüz at The Empire Project (TR): “It was nice to sell to an artist that I respect this year, this was a highlight for me. I am really happy with the attendance; the visitors have been very engaged. This has been my favourite fair from the very first edition.”

Dorothee Nilsson of Grundemark Nilsson Gallery (exhibiting for the first time): “Unseen has been much better than anticipated. The guided tours and the collector’s lunch for the VIPs were all really good, bringing in new collectors.”

Robert Morat of Robert Morat Galerie (DE): “Unseen is like a homecoming to me.”

Unseen keert in 2015 terug van 17 t/m 21 september.

www.unseenamsterdam.com

Plaats een reactie