PANL organiseert avond over kansen voor fotografen

De fotografenvereniging PANL organiseert op dinsdag 22 november in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam een avond met een groot aantal sprekers, gericht op mogelijkheden voor fotografen in de nieuwe marktomstandigheden. De titel: ‘Commissioned Photography Plugged, the future exposed’
Hieronder volgt de tekst van de aankondiging:

Deze avond is een vervolg op de debat-avond ‘Commissioned Photography Unplugged’ afgelopen juni in het Pakhuis, waarin duidelijk werd gemaakt
dat de markt van de opdracht-fotografie is veranderd.
In deze editie, georganiseerd door PANL en de FotografenFederatie gaan we op zoek naar mogelijkheden voor de professionele fotograaf.
Aan de hand inspirerende presentaties zal worden ingegaan op, profilering, business forecasts, kunst, nieuwe media en klantgericht denken.
Aansluitend is er ruimte voor debat.

Wanneer: dinsdagavond 22 november
Waar: Pakhuis de Zwijger
Aanvang: zaal open 19.30 uur aanvang 20.00
Toegang: gratis voor leden van de bij de FotografenFederatie aangesloten verenigingen.
Overigen: 20,00 euro in de voorverkoop aan de deur 25,00 euro.
Aanmelden via: http://www.dezwijger.nl/page/39863/nl

Sprekers en onderwerpen:

Ouke Arts – strategie adviseur bij Thaesis –

Kansen in de mediarevolutie
Ouke Arts is strategie adviseur bij Thaesis, het Nederlands adviesbureau gespecialiseerd in snel veranderende markten zoals media, retail en technologie.
Dit jaar verscheen bij Thaesis voor de 8e keer de trendmonitor van de uitgeefbranche (De uitgever aan het woord). Thaesis onderzoekt markten, analyseert trends en vertaalt die in kansen voor haar opdrachtgevers.
Ouke Arts over de belangrijkste ontwikkelingen en trends in de mediawereld en de gevolgen voor fotografen en bureaus. Waar gaat de markt heen? Waar ontstaan nieuwe kansen? Formuleer een strategie in de context van disruptieve innovaties, maak gebruik van het kompas van Ouke Arts.

Arpad Gerecsey – oprichter Social People
Waarom fotografen merken moeten worden en wat social media voor je kunnen doen.
Arpad studeerde bestuurlijke informatica aan de UVA. Zijn kennis van ICT en zijn talent voor organiseren zette hij jaren in bij WorldPressPhoto.
Bij het vertrek van Marloes Krijnen volgde hij haar op als directeur.
Daarna waren er functies bij Artsen zonder Grenzen (CMO), Wunderworks (CEO) en VP bij Gypsii, een bedrijf voor locatie gebonden mobiele applicaties.
Arpad is een geboren netwerker en entrepreneur, parachutespringer, vader van vier kinderen en adviseur bij een tiental organisaties, waaronder de Melkweg.
Onder zijn vrienden zijn nog altijd talloze, internationaal vermaarde fotografen.

Roy Kahmann – eigenaar Kahmann Gallery en merk/designbureau Het Hoofdbureau
De petjes van Roy , bruggenbouwen tussen commercie en kunst
Fotografie is wat alles verbindt bij de eigenaar van merk/designbureau Het Hoofdbureau, de uitgever van GUP magazine en de naamgever van de Kahmann gallery in Amsterdam. Opdrachtgever van commerciële fotografie, uitgever van een platform voor fotografische talenten en handelaar in fotografie, Roy verbindt werelden vanuit zijn passie voor fotografe.
Roy ondervond zelf hoe argwanend de kunstwereld op een reclameman reageert. Erkenning moet bevochten worden, iedere dag weer. Hoe hou je dat vol, waar liggen de kansen en hoe kan je die benutten? Ter lering ende vermaak, het verhaal van Roy Kahmann, het verhaal over drie petjes., petjes vol passie.

Ellen de Lange-Ros – eigenaar Faxion
Welkom in de doe-het-zelf economie.
Ellen is marktonderzoeker en eigenaar van het bedrijf Faxion (facts in action) dat ze eind 2006 startte.
Ellen onderzoekt voor haar opdrachtgevers wat hun klanten willen. Bij Ellen staat de klant altijd centraal, ook haar eigen klanten. Ze blogt onder de naam De Glazenwasser (voor een helder zicht) over wat klantvriendelijk en klantgericht precies inhoudt.
Haar kennis en ervaring vormt ook de basis voor de manier waarop ze zelf onderneemt. Ze geeft haar kennis gratis weg via De Glazenwasser, schrijft ebooks die soms gratis zijn te downloaden, is actief op blogplatforms van anderen en heeft zo een trouwe fanbase opgebouwd van 1200 volgers. Die fans zijn haar klanten, via hen komen de opdrachten binnen, naar hen luistert ze bij het ontwikkelen van nieuwe producten.
Weten wie je klant is en wat hij wil is de basis voor succesvol ondernemen. Je kennis en ervaring in dienst stellen van de klant, zijn probleem oplossen, goed werk leveren zonder te zeuren, dat is de methode die Ellen dagelijks in praktijk brengt.

Fred van der Ende
Het nieuwe uitgeven: van print naar tablet, naar social tablet
Hij begon zijn loopbaan als modefotograaf en werkte nog voor maandblad Avenue.
Via zijn eigen internetbedrijf belandt hij bij Apple als manager business development voor de uitgeefindustrie.
Hij vertrekt er om hoofdredacteur van fototijdschrift PF te worden, maar keert een aantal jaren weer terug in zijn oude functie.
Hij vertrekt opnieuw als Apple print dood verklaart en zich op de amateurmarkt gaat richten.
Fred is ervan overtuigd dat de problemen in de gedrukte media (lagere oplagen, minder advertentie inkomsten) veroorzaakt zijn door de uitgevers, die jarenlang iedere innovatie hebben tegengehouden.
En met hun apps nu ook weer laten zien nog niets van het nieuwe uitgeven te begrijpen.
Over de toekomst van tablet en apps, over datastreams, premium beeld, selfpublishing en alle andere creatieve en commerciële mogelijkheden van de tablet.