Paolo Pellegrin over de dood en zijn plaats als fotograaf

As I Was Dying is het vierde boek van de begenadigde documentaire fotograaf Paolo Pellegrin en heeft door de themakeuze een andere opzet dan zijn eerdere publicaties.
Tijdens de laatste editie van het fotofestival ‘Rencontres d’ Arles’ is voor de veertiende keer de prijs van zeven samenwerkende Europese uitgevers uitgereikt. De Italiaanse fotograaf Paolo Pellegrin (Rome 1964) ontving naast deze publicatie en 10.000 euro, een camera, want de prijs heet voluit ‘Leica European Publishers Award for Photography’. Pellegrin die sinds 2005 als voorwaardig lid is aangesloten bij het agentschap Magnum heeft de afgelopen twaalf jaar een indrukwekkende reeks prijzen en beurzen gewonnen. De laatste zes jaar is hij verbonden aan Newsweek en zijn werk was te zien in een groot aantal groeps- en solotentoonstellingen.

Voor As I Was Dying selecteerde Pellegrin foto’s uit Afghanistan, Albanië, Algerije, Angola, Cuba, Egypte, Ethiopië, Frankrijk, Haïti, Indonesië, Irak, Israël, Kosovo, Libanon, Liberia, Libië, Palestina, Roemenië, Soedan, Turkije en Vaticaanstad. De vroegste foto uit 1999 is een opname van gevluchte Kosovaren in Albanië, de meest recente betreft een beeld uit 2007 van biddende vrouwen in Roemenië.

De foto’s zijn in tritone afgedrukt over twee pagina’s, waardoor alle details van Pellegrin’s expressieve beelden tot zijn recht komen. Hij maakt gebruik van onscherpte door beweging, onscherpte door diafragmeren, van spiegelingen, maar vooral de manier waarop hij het aanwezige licht naar zijn hand zet is meesterlijk. Door een perfecte beheersing van het vaak harde contrast tussen lichtere en donkere partijen laat de fotograaf precies zien wat hij belangrijk vind.

Pellegrin publiceerde monografieën over aids in Cambodia (1998), over de oorlog in Kosovo 1999-2000 (uit 2002) en Double Blind (2006) over de laatste Israëlische inval in Libanon. Uit de titel en zijn inleiding wordt duidelijk dat Pellegrin bij As I Was Dying het moment van sterven, het mysterie van de dood als leidend motief heeft gekozen. Uit zijn foto’s mag blijken dat de fotograaf de dood in veel verschijningsvormen heeft gezien en vastgelegd, maar dit boek bevat ook een boodschap die in zijn andere publicaties minder expliciet is.

In tegenstelling tot de uitgaven met een duidelijk ingekaderd journalistiek onderwerp, maakt Pellegrin hier een existentieel en fotografisch statement. Ik ervaar As I Was Dying als een persoonlijk onderzoek van Pellegrin naar waar hij staat als mens en als fotograaf.
Hiermee zit hij aan de marge van één van de voorwaarden van de European Publishers Award-competitie, waarbij het samenstellen van een ‘anthologie’ uitgesloten wordt. De kwaliteit van de fotografie in Pellegrin’s zeer persoonlijke selectie rechtvaardigt mijns inziens de coulante toepassing van de regels.

Han Schoonhoven

As I Was Dying
Fotografie en tekst: Paolo Pellegrin
Gebonden, 140 pagina’s, 24 x 30 cm, 67 foto’s in tritone
Nederlandse editie: Mets & Schilt
prijs: 49,90 euro

• Bekijk een achttal ‘spreads’ uit dit boek bij: www.magnumphotos.com