Paris Photo 2007 in het tijdperk van verwondering

Het was weer druk op Paris Photo en er was veel te zien. Een duik in wonderen van het Caroussel du Louvre.
– opgetekend door Maurits Brands voor Photoq vanuit Parijs

STEL JE VOOR! De jaarlijkse foto-manifestatie Paris Photo, georganiseerd door REED Exhibitions is het kruispunt tussen expressie, creativiteit, kunst en handel. Het is geen website waar vrije meningsuiting de toon zet. Het is geen ontwerpstudio voor beeldcultuur. Paris Photo is ook geen museum waar de context door een curator is vastgelegd, en het is meer dan een galerie: het is de allergrootste, en door de selectiviteit ook nog eens de allerbeste, fotogalerij ter wereld.

STEL JE VOOR: alle genres zijn aanwezig en we zitten midden in het tijdperk van verwondering. Het pure decoratieve, de compositie, speelt altijd mee, daar doorheen kijken en die onderliggende laag proberen op te zoeken. Open staan voor wat een beeld probeert te zeggen. Ontdekken wat we nog nooit gezien hebben. Beelden laten spreken en er een eigen verhaal uit halen. Zien en anders proberen te kijken. Eigen meningen vormen en de ogen openen voor wat ‘anders’ is. Meer tijd nemen en ruimte geven aan een heel eigen, persoonlijke interpretatie.

STEL JE VOOR: kritiek is er ook genoeg. Nadat dit initiatief werd overgenomen door REED heeft de commercie volgens critici onherroepelijk toegeslagen. Fotografie is als medium zo breed en divers dat de meningen al even verdeeld zijn. Gelukkig maar: verschil van mening zorgt ervoor dat we scherper blijven, dat we niet té blij zijn met elkaar en vooral een dialoog kunnen aangaan om op een andere manier naar al die beelden te kunnen kijken: want dan pas kan er een andere wereld voor ons open gaan.

STEL JE VOOR: historische fotografie, pure observatie en documentaire fotografie, geposeerd en schijnbaar ongeposeerd, gewild en ongewild, aanwezig en voyeuristisch, expressief, maatschappijkritisch, meeslepend, vederlicht, amusant, ontwapenend, schokerend, markant, krachtig en aanwezig. Alles in aanwezig in deze actieve markt van vraag en aanbod. Zien is kopen. Fotografie is onderdeel van de kunst en er is maar heel weinig kunst in de wereld. Smaken verschillen – met bewegingsruimte voor zoveel diversiteit.

STEL JE VOOR. Paris Photo richt zich op alle fotografie – in tegenstelling tot het evenement London Photo dat duidelijk gericht is op ‘moderne fotografie vanaf 1970’ en dat in altijd in de maand mei plaatsvindt (de volgende editie is van 15 tot 18 mei 2008 gepland) – en de handel in Parijs draait om een steeds groter wordende groep privé-verzamelaars, naast de talloze musea die er hun aankopen komen doen, hun programma mee aanscherpen of wenslijstjes voor het komende jaar samenstellen.

STEL JE VOOR en kijk naar wat er te zien is. Naast de verafgoding van het menselijke lichaam – commercieel altijd sterk tussen esthetiek en erotiek – laat Paris Photo 2007 een tendens zien van herkenbare abstractie waarin alle beschikbare technische en optische trucjes gebruikt worden om ons te verrassen, te verbazen en te raken Expressie om gevoel en emotie om te zetten in beelden … herkenbare beelden, pakkende beelden, of intrigerende beelden. Beelden die we ons zonder fotografie niet kunnen voorstellen. Beelden die we ons absoluut niet kunnen voorstellen totdat we die te zien krijgen.

STEL JE VOOR: Onder de bezoekers waren de Nederlanders zoals altijd ruim vertegenwoordigd. In het aanbod op de beurs is de aanwezigheid van Nederlandse en Belgische galeries flink terug gelopen. De beschikbare ruimte van Paris Photo in het Carrousel du Louvre is beperkt. Selectiviteit maakt of breekt iedere beurs, al blijft het pijnlijk om ‘nee’ te horen voor iedere fotogalerie die jarenlang trouw geïnvesteerd heeft in de aanwezigheid op een van de belangrijkste manifestaties van het jaar. Fotofestivals raken immers een heel andere snaar; het zijn podia om talenten in de breedte te lanceren, en om te dromen in een zee van beelden zonder beperkingen.

STEL JE VOOR: Fifty One Fine Art Gallery Antwerpen is de enige Belgische gespecialiseerde galerie (met een fijne selectie Special Editions) naast Les Filles du Calvaire Brussel. Nederlandse namen klinken in Flatland Gallery Utrecht, Van Kranendonck Den Haag en Van Zoetendaal (verrassend als altijd) Amsterdam. Ton Peek Utrecht is bijvoorbeeld een van de afwezigen – en waar blijft Rotterdam?
Toch kan de lokatie nooit de uiteindelijke drijfveer zijn. Voor al deze galeriehouders geldt dat de klanten zich overal bevinden, Nederland, België, Berlijn, Madrid, of Sydney, dat maakt bijna geen verschil. Alhoewel: wat van ver komt lijkt altijd nét even spannender. Stel je voor.