Parr & Kessels showen verzamelwoede

Het is even wennen, twee verstandige mannen die veel met fotografie doen en die getweeën voor publiek een act met slideshow opvoeren. Maar leuk is dat wel met Martin Parr en Erik Kessels, die ieder op hun eigen manier de laatste jaren hebben bijgedragen aan het oprekken van de manier waarop wij naar foto’s kijken.
De presentatie begint met een foto van Martin Parr met op de achtergrond Jesus, een studiofoto uit Mexico. Daar vast heel serieus bedoeld, en hier – de show speelt zich af in het kader van de manifestatie Fotodok in Utrecht – bijna over the top ironisch. Parr laat delen zien uit zijn uitgebreide collectie studiofoto’s, dienbladen met fotoopdruk, horloges met de beeltenis van Saddam Hussein en een overzicht van de historische ontwikkeling van de ansichtkaart.

Erik Kessels wisselt dat af met stukjes bloemlezing uit zijn oeuvre van gevonden foto’s en gebruiksfotografie. Een lange rij foto’s van camouflagepatronen uit de hele wereld komt voorbij – voor de gelegenheid voorzien van fragmenten uit de bijbehorende volksliederen, overbelichte en verkleurde foto’s van kipfilet (Kessels: ‘Als je ze twee weken boven de bank hangt, begin je ze mooi te vinden’) die hij met anderen regelmatig verzamelt onder de noemer Usefull Photography. En uiteraard ook de levensverhalen die hij reconstrueerde met foto’s uit (bijna) weggegooide foto-albums en dia-dozen onder de titel In Almost Every Picture: de Spaanse mevrouw die decennia lang in haar eentje werd geportretteerd door haar man op vakantiebestemmingen, de gehandicapte mevrouw uit Nijmegen die met een taxichauffeur op reis ging naar Duitsland en Zwitserland, enzovoorts.

Het op en neer schakelen tussen Parr en Kessels houdt de vaart in de ‘voorstelling’. Beide heren brengen hun achtergrondinformatie gortdroog. Door de combinatie met ongebruikelijke fotografie wordt het een lichte lach-of-ik-schiet-show. Parr kwam er vanuit zijn achtergrond als reizende fotograaf, Kessels vanuit zijn achtergrond als mede-directeur van een reclamebureau: fotografie bestaat uit veel meer dan alleen maar werk dat heel bewust en doordacht door fotografen wordt geproduceerd. Ze lichten amateur- en gebruiksfotografie uit de oorspronkelijke context en maken er als curator of beeldredacteur een nieuwe werkelijkheid mee, die verrassend dicht bij het echte leven blijkt te staan.

Dat laatste effect bereikt ook de Amerikaanse fotograaf Andrew Phelps, die voor de Parr/Kessels-show een presentatie gaf, het voorprogramma zoals hij het noemde. Door een heel persoonlijke benadering, bij voorbeeld van zijn familie uit Higley bij Phoenix, Arizona, slaagt hij erin dingen zichtbaar te maken die een sterke algemene zeggingskracht hebben.

Enkele door Parr getoonde beelden zijn te zien bij Foto8: Method in his Madness: Martin Parr and Parrworld

Boeken van Erik Kessels: KesselsKramer Publishing

www.andrew-phelps.com

Fotodok

Een reactie plaatsen