Het resultaat beslaat niet meer dan drie A4’tjes, inclusief toelichting, maar er is twee jaar over onderhandeld tussen de Fotografenfederatie en de VEA (vereniging van communicatie-adviesbureaus): de adviespercentages voor hergebruik van de in opdracht gemaakte fotografie.
Met de invoering van deze BUR – Base Usage Rate wordt een scheiding gemaakt tussen maak- en gebruikskosten. Een onderscheid dus tussen de betaling voor het uitvoeren van de opdracht en een vergoeding voor het gebruik van de gemaakte foto. De BUR is gebaseerd op de dagprijs van de fotograaf en het aantal dagen dat de fotograaf daadwerkelijk met de uitvoering van de opdracht bezig was. Kortom: het met de uitvoering van de opdracht gemoeide honorarium voor de fotograaf, zonder bijkomende kosten voor materiaal, modellen, assistenten etc. Bij die dagprijs is één jaar initieel medium in Nederland inbegrepen: het doel waarvoor de opdracht in eerste instantie gegeven wordt.
Dagprijzen voor reclamefotografen bewegen in Nederland tussen de 1500 en 2000 euro. Een ‘schoolverlater’ begint meestal rond de 800 euro. In Londen zit het tussen de 3000 en 4500 euro. (En voor het prikkelen van de fantasie: voor mensen als Mario Testino gaat het al gauw over 150.000 dollar per dag.)
De tussen VEA en Fotografenfederatie afgesproken percentages van de dagprijs:
TYPE MEDIA
Advertenties 50 %
Outdoor (abri’s, billboards e.d.) 25-50 %
Internet 0-50 %
Drukwerk 20-50 %
POS materiaal (instore) 25-50 %
Mediavrij 200 %
TIJD (gebruiksduur)
1e extra jaar 75 %
2e extra jaar 50 %
3e extra jaar 25 %
4e extra jaar 12,5 %
TERRITORIUM (additioneel gebruiksgebied)
Benelux of land van gelijke grootte 50 %
Engeland, Frankrijk, Duitsland, per land 100 %
Europa 250-300 %
Wereldwijd 500 %