Perpignan geeft Peter Dejong de ruimte

Het jaarlijkse fotofestival in Perpignan biedt in september onder meer een ‘The Best Of’-tentoonstelling van AP-fotograaf Peter Dejong. Bruno Stevens laat er werk zien over de droogte in de Hoorn van Afrika. De fotografen die samenwerkten aan het eerste nummer van nieuwe tijdschrift The Issue, over de gevolgen van de orkaan Katrina in New Orleans, hebben er eveneens een tentoonstelling.
De organisatie van het 18de Visa pour l’Image over Dejong: ‘Hij houdt er niet van in het middelpunt van de belangstelling te staan, maar zijn naam is te zien in de credit onder foto’s in kranten en tijdschriften over de hele wereld, waarbij een grote verscheidenheid aan verhalen en landen opvalt. We willen het dagelijks werk laten zien van een fotograaf als Peter Dejong, als een eerbetoon aan fotojournalisten die achter de schermen werken, die behoorlijke risico’s lopen en vastberaden zijn om het nieuws te verslaan.’

De voorlopige lijst van overige tentoonstellingen die de eerste twee weken van september in Perpignan zijn te zien:
– Eric Baudelaire: The Dreadful Details
– Elliot Erwitt: Personal Best
– Claudia Guarrama: Illegal Migrants Leaving Mexico
– Todd Heisler: Final Salute
– James Hill: Somewhere between War and Peace
– Henri Huet: Retrospective
– Lynn Johnson: Zambia, Conflicts of Culture and Conservation
– Thomas Dworzak, Stanley Greene, Kadir van Lohuizen en Paolo Pellegrin: Katrina
– Diego Levy: Sangre
– Gerd Ludwig: The Long Shadow of Chernobyl
– Jean-Luc Manaud: Tales of the Sahara
– Hiromi Nagakura: Massoud, the Undefeated Soul
– Reuters: Covering the Quake
– Bruno Stevens: Drought in the Horn of Africa
– Alvaro Yabarra Zavala: Children of Sorrow
– World Press Photo

In een PS bij zijn inleiding laat Visa-baas Jean-François Leroy zich weer ouderwets gaan: ‘Nog een commentaar. We kunnen het niet langer als mode of als trend beschouwen: we kregen dit jaar zo veel inzendingen die niet meer waren dan een serie portretten van mensen die een foto vasthielden van een overleden dierbare -slachtoffers van de tsunami, Tsjernobyl, honger of oorlog – dat we daar een heel festival aan hadden kunnen wijden. Hoe saai! Moeten we echt uitleggen dat de optelsom van een aantal individuele verhalen nooit – of zeer zeldzaam – een compleet verhaal vertellen. En als een trend een systeem wordt, dan hebben we echt de ultieme vorm van saaiheid!’

• Download persmap 2006 (Engels, pdf van 21 A4-tjes)