Het zojuist verschenen PhotoQ Jaarboek 2008|09 – een geldspecial onder de titiel Money, – verrast: veel fotografen blijken een optimistische kijk te hebben op hun situatie ondanks de economische crisis. Uit 28 interviews met fotografen blijkt dat de meeste vakbroeders en –zusters niet bang zijn voor wat er gaat komen. Natuurlijk zijn het spannende tijden, maar veel fotografen zijn niet van plan bij de pakken te gaan neerzitten.
Blader door een aantal pagina’s
Het is de vierde editie van het boek dat de website PhotoQ jaarlijks uitgeeft. De gesprekken – aangevuld met interviews met vertegenwoordigers van drie agentschappen – gaan over de best en slechtst betaalde klussen, maar ook over de vraag hoe belangrijk geld eigenlijk is. Een bloemlezing uit de koppen:
• Geld is lekker, ik ben zeker niet zuinig
• Ik ben totaal niet materialistisch aangelegd
• Angst is een slechte raadgever
• Ik wil juist gaan uitbreiden
• Je moet je onderscheiden, dan blijf je gewild
• Academietijd, dat is pas crisis!
• Ach, dan krijg ik weer wat meer vrije tijd
• Deze kredietcrisis is het beste wat ons gaat overkomen
De toon van het jaarboek is deels luchtig, als het bij voorbeeld gaat om de verdiensten:
‘Een berg foto’tjes voor een website of bedrijfsblad? Klein honorarium. Perfect beeld waarbij het hele register van opleiding en ervaring uit de kast moet worden getrokken? Dan ben je een loser als je het voor minder dan 1250 euro per dag doet. Troost: als je het goed doet, mag je twee keer per jaar met je gezin een weekje naar de Seychellen of de Dominicaanse Republiek.’
Maar serieuze informatie ontbreekt niet, zoals de fototarieven die in Duitsland gelden:
Halve dag (max. 4 uur): vanaf 275 / 385 / 825 euro
Eén dag (max. 8 uur): vanaf 385 / 550 / 1100 euro
Een dag van meer dan 8 uur: vanaf 495 / 660 / 1375 euro
Pim Milo diepte voor het PhotoQ-jaarboek een interview op dat hij in 1994 had met Richard Avedon, voorzien van een nu voor het eerst gepubliceerd portret van de Amerikaanse meester door Thom Hoffman.
Voor het eerst bevat het jaarboek een aantal fotoreportages. Reinier Gerritsen stelde werk beschikbaar dat hij maakte in de metro onder Wall Street, Thijs Wolzak vertelt over een serie foto’s die hij ooit voor Rijkswaterstaat maakte en die hij plotseling tegen kwam in De Telegraaf onder de kop ‘Loungehok voor vermoeide ambtenaren’ en van Ivo van der Bent is een aantal foto’s te zien die hij maakte van verwaarloosde kantoorplanten. Als die beelden niet zo hilarisch werkten, zou je bijna kunnen stellen dat die als enige de trieste kant van de recessie laten zien.
Het boek sluit af met een uitgebreid beeldverhaal over de luxe kluizen waarin het Nederlands Fotomuseum sinds zijn verhuizing naar Las Palmas de negatieven, afdrukken en andere waardevolle fotografische erfenissen bewaart bij de vereiste lage temperatuur en lage luchtvochtigheidsgraad. Uit dit onderwerp kan de fotograaf in elk geval de wijsheid opdoen dat het zorgvuldig opbouwen en onderhouden van het eigen archief een belangrijke bedrijfseconomische activiteit hoort te zijn.
Het PhotoQ Jaarboek 2008|09 bevat 192 pagina’s in kleur op A5-formaat en kost 20 euro.
Bestellen kan online: www.photoq.nl/webshop