Plug-in zoekt op uiterlijke kenmerken

Om informatie op internet te vinden, zijn er zoekmachines zoals Google en Altavista opgericht, maar het ontbreekt nog aan een zoekmachine die mensen op uiterlijke kenmerken kan opspeuren. Een Zweeds bedrijf tracht dit te veranderen. Begin volgend jaar wordt de proefversie van de fotozoekmachine Polar Rose gelanceerd, zo meldt het persbureau Associated Press.
Door middel van een plug-in die is ontwikkeld voor de webbrowsers Firefox en Internet Explorer kan een foto beschreven worden. De plug-in wordt naar verwachting aan het eind van het eerste kwartaal van volgend jaar gratis bij de software geleverd. Als de gebruiker via Polar Rose een foto vindt, verschijnt er een roosje op de foto. Door op het roosje te drukken, komt er een informatiebalk in beeld met de naam van de persoon en eventueel andere foto’s waarop die persoon is afgebeeld. De plug-in geeft de gebruiker tevens de vrijheid om informatie aan de foto toe te voegen, om de databank van Polar Rose uit te breiden.

Polar Rose beoogt een samenwerking te zijn tussen de gebruiker en het web. Op de website van Polar Rose is te lezen dat de gebruiker zelfs als een zeer belangrijke schakel wordt gezien. Door als gebruiker een foto van informatie te voorzien, kunnen foto’s eerder gevonden worden. Hier gaat het om foto’s die al in de databank aanwezig zijn, maar ook om foto’s die de gebruiker zelf publiceert.

Het programma dat Polar Rose heeft ontwikkeld, kan ook een tweedimensionale afbeelding transformeren tot een virtuele 3-D afbeelding, waardoor de persoon op de foto een helderdere identiteit krijgt. Kleine verschillen zoals de lichtinval en mogelijk opvallende kenmerken van een gezicht, komen beter tot uiting. De software scant 90 verschillende eigenschappen en als op de foto’s in de databank overeenkomsten gesignaleerd worden, concludeert de software dat het om foto’s met daarop dezelfde persoon gaat. Op deze manier zou je dus moeiteloos meer foto’s kunnen vinden van bijvoorbeeld een Poolse politicus of een favoriete muzikant.

Maar door veel foto’s aan de databank toe te voegen, doet zich een probleem voor, want mensen lijken soms erg op elkaar. Polar Rose heeft een test gedaan met 10 duizend foto’s en in 95% van de gevallen had de zoekmachine het bij het rechte eind. Maar zodra er meer dan een miljoen foto’s doorzocht kunnen worden, wordt het moeilijker. Daarom wil Polar Rose dat de gebruiker van de plug de foto van zoveel mogelijk informatie voorziet omdat details het verschil kunnen maken. Het bedrijf hoopt ook dat bestaande sites zoals nieuwssites en publieke fotosites de door hun ontwikkelde API, een verzameling definities waarbinnen computerprogramma’s met elkaar communiceren, in hun software willen integreren.

Zonder hulp van de gebruiker en bestaande sites zal het voor Polar Rose een lastige taak worden om de intussen misschien wel miljarden foto’s die op het Internet gepubliceerd zijn, van voldoende informatie te voorzien. Of het een succes wordt is dan ook vooralsnog pas halverwege volgend jaar vast te stellen.

Het enige punt van kritiek waar Polar Rose mee te maken heeft, is het mogelijk schenden van de privacywet. Volgens Simon Davies, directeur van Privacy International, onderstreept Polar Rose de noodzaak om een wereldwijd debat aan te gaan met betrekking tot privacy. Hij zegt dat zonder een dialoog aan te gaan deze technologie de informatievoorziening zal binnendringen en dat een dergelijke zoekmachine uiteindelijk oneindig veel krachtiger zal zijn dan we ons nu kunnen voorstellen. Polar Rose heeft geantwoord dat wat zij doen niet veel verschilt van wat de mogelijkheden met Google zijn. Het enige verschil is dat het nu om een foto in plaats van om informatie gaat.

www.polarrose.com