Vandaag de dag moeten fotografen meer kunnen dan alleen fotograferen. Dat bewijzen Teun van Beers, Wouter Kooken en Mike Roelofs, de bedenkers voor de nieuwste campagne van het automerk Mini. Ze zetten hiervoor GoPro-camera’s in om proefrijders een gepersonaliseerde stuntvideo van hun proefrit mee te geven.
In een interview vertellen portretfotografen Kooken en Roelofs over de campagne die ze hebben gemaakt voor Mini. Teun van Beers kon hier helaas niet bij aanwezig zijn.
Het project is ontstaan vanuit de behoefte van Mini om de proefrit, die normaal vrij saai is, interessanter te maken. Ook wilden de heren experimenteren met het gebruik van de GoPro-camera, om zo een nieuw concept te bedenken voor autoreclames. Het gebruik van de camera past bovendien goed binnen het motto van Mini: Only Mini Can Do. Het merk zet zich neer als avontuurlijk, iets dat ook aansluit bij het gebruik van de GoPro camera, die doorgaans veel gebruikt wordt bij het filmen van extreme sporten.
Dit leidde tot een eerste opzet, waarin de heren een reclamevideo maakten met behulp van de Gopro Hero 3 Black, die ze op de auto monteerden. Daarnaast is er gebruik gemaakt van een DJI Phanton 2 drone en de Kimble gyroscoop. Hier werd een GoPro camera in gemonteerd waarmee shots vanuit de lucht zijn gemaakt. Door de komst van deze technieken is het maken van luchtopnames drastisch goedkoper geworden, en dus bereikbaarder voor filmmakers met een kleiner budget.
Voor de slow motion shots is gebruik gemaakt van een Sony FS 700 met een 35 mm lens. Deze camera kan met 400 fps filmen. Ter vergelijking: De High Frame Rate (HFR) technologie die in onder andere The Hobbit is gebruikt draait op 48 frames per seconde.
De overige shots in de video van Roelofs, Beers en Kooken zijn gedraaid met een Canon 5D Mark 3.
De reclamevideo heeft uiteindelijk geleid tot een campagne waarbij ieder weekend bij drie Mini-dealers een gepersonaliseerde proefrit te maken is. Deze dagen worden vooraf op social media aangekondigd in de desbetreffende regio.
Op de dag zelf kunnen deze personen vervolgens uit vier vooraf bepaalde scenario’s kiezen. De testrijder gaat vervolgens samen met een regisseur in een mini rijden waarop acht GoPro camera’s zijn gemonteerd. Na de proefrit worden de beelden van de bestuurder gecombineerd met beeldmateriaal van een professionele stuntrijder die bijvoorbeeld een U-turn uitvoert. De video wordt vervolgens online geplaatst.
Dit concept speelt naast het gebruik van nieuwe technologie ook in op de populariteit van de viral video, dat wordt gezien als de heilige graal binnen de reclamewereld. Een viral video is een filmpje dat zich razendsnel verspreidt op internet. Doordat dit vaak via social media gaat, is dit een goedkope manier van reclame maken omdat een bedrijf zo niet hoeft te betalen voor reclametijd.
Viral video’s werken vaak vanwege hun geloofwaardigheid. Bij de campagne van Mini is de geloofwaardigheid voornamelijk bepaald door de manier van monteren. De route van de testrit is vooraf bepaald en er wordt een strak scenario gevolgd. Hierdoor sluit bijvoorbeeld het draaien van het stuur door de testrijder naadloos aan op een shot van een piepende draai, die echter door een professionele stuntrijder is gemaakt.
De campagne draait vooralsnog alleen in Nederland, maar Beers, Kooken, Roelofs hopen de campagne ook wereldwijd te kunnen lanceren.
www.mini.nl
www.mikeroelofs.eu
www.wouterkooken.com
www.teunvanbeers.tumblr.com