Printverkoop bij Huis Marseille voor AAP-Lab

Printverkoop bij Huis Marseille voor AAP-Lab

Vorig jaar was er een veiling, dit jaar een verkooop van afdrukken van een groot aantal bekende fotografen, waarmee Huis Marseille een benefiet organiseert voor AAP-Lab. Het fotografiemuseum in Amsterdam wil met de verkoop van dertig afdrukken tegen ‘een zeer toegankelijke prijs’ een bijdrage leveren aan het overeind houden van dit analoog werkende fotolab.
De toelichting van Huis Marseille:

Waarom stellen twintig fotografen hun werk ter beschikking?
Popel Coumou, Rineke Dijkstra, Jacqueline Hassink, Scarlett Hooft Graafland, Rob Nypels en Simon van Til – om maar een paar deelnemers aan deze actie te noemen – hebben op zich niet veel met elkaar gemeen. De gedroomde ruimtes van Popel Coumou, de rake portretten waarmee Rineke Dijkstra wereldberoemd is geworden en de foto’s waarin Simon van Til de tijd vangt, laten zien hoe verschillend de hedendaagse fotografie kan worden beoefend. Maar wat alle participerende fotografen aan deze actie met elkaar verbindt, is het gedeelde respect voor drukker Peter Svenson en de extra waarde die zijn meesterschap met betrekking tot het analoge proces aan hun werk kan toevoegen.

Verblind door digitaal gemak zou men namelijk bijna vergeten dat het analoge fotografische proces in rechtstreeks contact staat met de natuurlijke processen in de grotere wereld. Ongrijpbare mysteries zoals de kleur van de nacht, de reflectie van het maanlicht en de ware aard van kleur worden via de analoge camera doorgegeven en aan het fotopapier geopenbaard. Dit feit gaat niet voorbij aan jonge fotografen die met meester drukker Peter Svenson samenwerken aan hun ‘herontdekking van de wereld’, en wier artistieke proces buitengewoon afhankelijk is van het voortbestaan van het ‘Amsterdam Analogical Photo printing Lab’, omdat analoge fotografische faciliteiten door de opkomst van de digitale fotografie aan het verdwijnen zijn. Bij AAP-lab – in 2005 opgericht door Peter Svenson en Gerrit Berghuis – is het nog mogelijk om analoog op grote formaten af te drukken. AAP-lab is naast het zilver procédé ook gespecialiseerd in het toepassen van een dubbele belichtingstechniek die zorgt voor transparantie en een unieke gelaagdheid. Fotografen als Jacqueline Hassink en Scarlett Hooft Graafland weten al jaren dat onder Peters handen de kleuren tot leven komen en dat iedere afdruk een sprankelende diepte lijkt te verkrijgen.

Het is, kortom, van het grootste belang van de fotografie in het algemeen – en van de fotografen en het fotografiemuseum in het bijzonder – dat dit ambachtelijk laboratorium blijft bestaan.

Wat is het aanbod?
Alle participerende fotografen – Daniëlle van Ark, Semâ Bekirovic, Popel Coumou, Rineke Dijkstra, Jacqueline Hassink, Scarlett Hooft Graafland, Dana Lixenberg, Katja Mater, Hanna Mattes, Sander Meisner, Antoinette Nausikäa, Rob Nypels, Carolin Reichert, Maurice Scheltens & Liebeth Abbenes, Han Singels, Siebe Swart, Simon van Til, Henk Wildschut, Raimond Wouda en Vincent Zedelius zijn klant bij AAP-lab. Sommige fotografen hebben bestaande afdrukken beschikbaar gesteld. Anderen hebben een speciale ‘AAP-lab-editie’ laten maken van een van hun negatieven, meestal in klein formaat en in een lage oplage. Het volledige aanbod is te vinden in de folder die te verkrijgen is bij Huis Marseille en tevens te downloaden van onze website. (http://www.huismarseille.nl/nl/nieuws/een-ode-aan-het-analoge)
Er zijn iconische werken tussen: de koeien van Han Singels, het Nederlandse landschap van Siebe Swart, een schoolfoto van Raimond Wouda, een limonade igloo van Scarlett Hooft Graafland en ‘car girls’ van Jacqueline Hassink. Er zit ook werk tussen van aanstormend nieuw talent, zoals kunstenaar Simon van Til die de eigenschappen van de analoge camera gebruikt voor het registreren van de wereld en de diptiek ‘From and To / Elongated View’ ter beschikking stelde. Met de analoge camera maakte hij hier niet alleen een afbeelding van een zonsondergang, maar mat hij tegelijkertijd tijdsduur en afstand.

Alle foto’s zijn geprijsd tussen € 200 en € 300. Dit is een unieke kans om voor een zeer toegankelijke prijs een kunstwerk te bemachtigen waarvan de waarde alleen maar zal stijgen. Vanzelfsprekend is al het werk afgedrukt door AAP-lab

Kleur is emotie
De analoge techniek spreekt de emotie aan, zoals ook blijkt uit een eigen werk van Peter Svenson, genaamd ‘The year of the daughters.’ Svenson (Palmerston North/ Nieuw Zeeland, 1956) maakte de foto in zijn geboorteland, geïnspireerd door een familiegeschiedenis en een beroemd gedicht over de Whanganui rivier: ‘The river flows / from the mountain to the sea / I am the river / The river is me’. De zilvergelatine drukken werden door Svenson met de metalen sepia, koper en goud getoond, als onderdeel van zijn onderzoek naar de inherente eigenschappen van kleur. ‘Something very complex happens when colours are made…,’ zegt hij: ‘In the nineties I was using a technique whereby I made a duplicate negative on colour film of a black and white negative and processed it hard. Then I made a soft duplicate of the hard one and copied that onto super hard C41 print film processed in the E6… Somehow the tones translated into the correct colours… blue sky, green yellow grass and a soft brown skin tone. The same happens if you photograph a black and white negative with a digital camera and radically increase the saturation in photoshop.‘

In ‘The year of the daughters’ onderzoekt Svenson of hij de emotie van het achterliggende verhaal kan overbrengen door het zwart-wit door sepia, koper en goud te vervangen: ‘the meaning being that our emotional perception is rooted in nature and common to everyone’.

Met dit voorbeeld worden de onvervangbare eigenschappen van de analoge fotografie opnieuw benadrukt: ‘Part of the reason I want to continue with analogical photography for as long as the situation allows is that contact with the greater world outside my head. To allow something to happen using light and metals that reflects our sameness and diversity,’ aldus Svenson.

Vandaar deze verkoopactie, een ‘ode aan het analoge’, om via de analoge fotografie het contact met de grotere wereld om ons heen in stand te kunnen houden.

Verkoopinformatie
Alle foto’s hangen tot 31 januari 2013 in de mediakeuken en de gang van Huis Marseille. De prijzen zijn inclusief btw, maar exclusief lijst en passe-partout (tenzij het passe-partout onderdeel van het werk zelf vormt). Sommige foto’s kunt u na betaling bij de receptie direct meenemen omdat er meerdere afdrukken van zijn, andere werken kunt u na afloop van de actie ophalen.

Huis Marseille