Privé-collectie Margaret W. Weston miljoenen waard

In april vinden in veilinghuis Sotheby’s New York twee veilingen plaats, waarvan de opbrengst geschat wordt op een bedrag tussen de 8 en 10 miljoen dollar. De foto’s van Eugène en Adalbert Cuvelier worden 13 april geveild en 25 en 26 april worden 140 foto’s uit de privé-collectie van Margaret W. Weston, waaronder werk van Edward Weston en Carleton Watkins, aan de hoogste bieder mee naar huis gegeven.
De foto’s uit de collectie van Margaret W. Weston reizen naar Los Angelos, San Fransisco en Tokio vooraf aan de expositie en de veiling in New York. Verwacht wordt dat deze veiling tussen de 5,5 en de 8,5 miljoen dollar zal opleveren. De foto’s van vader en zoon Cuvelier die op vrijdag de dertiende worden geveild, brengen volgens schattingen tussen de 1,5 en 2 miljoen dollar op.

Uit de collectie van Weston is wat genoemd wordt een pronkstuk van Edward Weston getiteld ‘The Ascent of Attic Angles’ uit 1921 waarvan de waarde geschat wordt op ongeveer een miljoen dollar. ‘The White Iris (Tina Modotti)’, ook uit 1921 en tevens van Weston, levert naar verwachting een half miljoen op. Van beide foto’s zijn maar twee prints en het tweede exemplaar van beide foto’s behoren tot de collectie van het Center for Creative Photography, Tucson.

Margaret W. Weston, sleutelfiguur in de ontwikkeling van de markt voor kunstfotografie, reisde al in haar begindagen als eigenaar van de Weston Gallery naar Londen om veilingen te bezoeken. Haar privé-collectie is dan ook rijk aan foto’s van West-Europese fotografen uit de 19e en 20ste eeuw, zoals werk van Gustave Le Grays en William Henry Fox Talbot. Waarom Weston haar privé-collectie verkoopt, is niet duidelijk. Misschien gaat ze kleiner wonen. Misschien heeft ze genoeg van het verzamelen.

Veel van de foto’s van Eugène en Adalbert Cuvelier die de dertiende worden geveild, zijn nog niet eerder geëxposeerd. Van Eugène (1837-1900) worden 41 foto’s geveild en van zijn vader (1812-1871) slechts twee. Eugène maakte al zijn foto’s in de jaren vijftig en zestig van de negentiende eeuw, toen de fotografie pas een jaar of twintig bestond. Eugène woonde en werkte in het Franse Fontainebleau, gelegen in Fôret de Fontainebleau, een van Europa’s grootse bossen. De invloed van de natuur op zijn werk klinkt dan ook haast vanzelfsprekend.

• Sotheby’s:
An Important Collection of Photographs by Eugène and Adalbert Cuvelier
Photographs from the Private Collection of Margaret W. Weston
Photographs