PS Camera #13: Paul Kraaijvanger sr – Sebastiaan Bremer

PS Camera #13: Paul Kraaijvanger sr – Sebastiaan Bremer


Sebastiaan Bremer hoorde van PS Camera tijdens een toevallige ontmoeting met een van de fotografen in New York, de stad waarin hij woont, werkt en regelmatig exposeert. Niet voor niets was hij meteen enthousiast over het idee; zijn werk heeft soms letterlijk referenties naar eerder gemaakt werk van bekende of minder bekende fotografen en/of kunstenaars onder wie G.H. Breitner.

Bij het eerste contact met PS Camera bleek dat Sebastiaan Bremer graag met de camera van Ed van der Elsken had willen werken. Deze was echter al in gebruikt voor PS Camera.
Wederom blijkt Van der Elsken een belangrijke inspiratiebron. Echter, bij Sebastiaan Bremer is dit minder logisch dan bij veel anderen.
Bremer zijn werk is niet zozeer geboren uit de actie van het fotograferen en de daarmee gepaard gaande dynamiek tussen dagelijks leven, camera en fotograaf. Maar is veelal gebaseerd op bestaand fotografisch werk. Waarbij hij zijn eerste liefde, illustratie, door middel van handwerk toepast op fotografische prints.
Bremer kruipt met zijn getekende en geschilderde interventies als het ware in de foto. De mutaties die daarbij ontstaan blijven zichtbaar op de originele prints, waarmee hij ze definitief veranderd. Hierdoor cree?ert hij een extra dimensie op de foto, waarbij een kruising ontstaat tussen het moment van de foto en de fantasie over de foto in het handschrift van Bremer.

Niet alleen de iconen van de Nederlandse fotografie kunnen een inspiratiebron vormen. Zo is
voor Bremer ook het werk van zijn wijlen oom, Paul Kraaijvanger Sr, een rijke bron waaruit hij put. Deze was een hobbyfotograaf in het bezit van een Rolleiflex en, net als Bremer, vanuit Nederland naar Amerika vertrokken, alleen circa 25 jaar eerder.
De nog in Amerika woonachtige neef van Bremer zorgde ervoor dat de camera van Kraaijvanger Sr snel ter beschikking stond, maar vooralsnog ongebruikt… Want Bremer geeft de voorkeur aan zijn eigengereide manier van ‘fotografie’: zonder camera, maar met het ‘eindproduct’, de print.
Een voorbeeld hiervan is Black Slipping Banquet (2008) waarin Bremer en Kraaijvanger elkaar ontmoeten in de originele print van Kraaijvanger Sr; in een cafe? aan de Herengracht in Amsterdam. Zo zijn Kraaijvanger en Bremer toch weer even hier in het knusse Nederland.
We zijn benieuwd of de ontmoeting tussen Paul Kraaijvanger Sr en Sebastiaan Bremer voor PS Camera – al dan niet – met camera zal zijn!

Een reactie plaatsen